اختلال مفصل فکی گیجگاهی TMJ اختلالی است که روی نحوه قرار گرفتن فک و بایت افرادی که از آن رنج می برند تأثیر می گذارد. مفصل فکی گیجگاهی temporomandibular joint یک مفصل لولایی و لغزنده، و یکی از پر کاربردترین مفاصل بدن است. بیمارانی که از مشکلات TMJ رنج می برند، در مفاصل فک خود صدای کلیک یا در قسمت فک یا صورت درد خواهند داشت. سر درد، گوش درد، قفل شدن فک، و صدای زنگ در گوش، دیگر مشکلاتی هستند که ممکن است داشته باشند.

چه افرادی به اختلالات فکی- گیجگاهی مبتلا می شوند؟

مشکلات فکی- گیجگاهی می توانند برای هر کسی بوجود بیایند، اما این مشکل برای زنان بوجود می آید. در واقع، تقریباً زنان را دو برابر بیشتر از مردان تحت تأثیر قرار می دهد، مخصوصاً زنانی که در سنین باروری هستند. مشکلات بایت، آرتروز فک، در رفتگی یا جابجا شدگی فک، یا تصادف می توانند موجب بروز این مشکلات شوند. استرس و اضطراب نیز از جمله عوامل مهم در اختلال فکی- گیجگاهی هستند.

اختلال مفصل فکی گیجگاهی TMJ

آیا مشکل TMJ طی بارداری یا سنین باروری وخیم تر میشود؟

برخی تحقیقات که روی TMJ انجام شده اند حاکی از این هستند که احتمال اینکه زنان در سنین باروری مشکلات TMJ را تجربه کنند بیشتر است. TMJ با کمبود منیزیم مرتبط است و زنان در طول قائدگی ممکن است کمبود ویتامین را نیز تجربه کنند. زنانی که از داروهای خوراکی برای پیشگیری از بارداری استفاده می کنند بیشتر مستعد درد فک هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کانتورینگ یا تراش مینای دندان ها با اهداف زیبایی

کدام پزشک می تواند به تشخیص TMJ کمک کند؟

دندانپزشک یا ارتودنتیست می توانند TMJ را تشخیص دهند. اما ارتودنتیست می تواند تشخیص درست تری داشته باشد، زیرا بواسطه تخصصی که کسب کرده است، در زمینه عملکرد و ارتباط فک و صورت مطالعات گسترده تری داشته است.

گزینه های درمان اختلالات فکی- گیجگاهی

ارتودنسی یکی از رایج ترین درمان های موجود برای بیماران مبتلا به اختلالات فکی- گیجگاهی است. اگر منبع درد ریشه در شکل بد بایت دارد، درمان ارتودنسی می تواند مال اکلوژن را اصلاح کند و این اطمینان را ایجاد کند که فک به درستی عمل می کند. با حصول اطمینان از اینکه بایت عملکرد درستی دارد، می توان مطمئن شد که فک عملکرد ایده آلی دارد و مجبور نیست که ناصاف بودن دندان ها را جبران کند.

اختلال مفصل فکی گیجگاهی TMJ

محافظ های دهانی یا اسپلینت ها نیز گزینه های مناسبی هستند، مخصوصاً برای بیمارانی که با مشکل دندان قروچه نیز مواجه هستند. محافظ از دندان ها مراقبت خواهد کرد.

برخی افراد با کمک داروهای مسکنی که تهیه آنها نیاز به نسخه پزشک ندارد درد فک خود را تسکین می دهند، اما باید بدانند این کار تنها به طور موقت مشکل را پنهان می کند و راه حلی دائمی برای برطرف کردن آن نخواهد بود.

بیمارانی که TMJ آنها عصبی است، با مشاوره و انجام ورزش هایی که به کاهش استرس کمک می کنند، می توانند مشکل خود را تقلیل دهند. با این حال، مشکل برخی بیماران تنها با جراحی حل می شود.

اشتباه در تشخیص درد TMJ با عفونت گوش، عفونت سینوس، یا درد دندان

التهابی که در نتیجه TMJ بوجود می آید می تواند منجر به بروز دردی شدید در گوش شود و اگر از اختلال مفصل فکی- گیجگاهی خود آگاه نیستید، می تواند تشخیص منبع درد را برای شما و پزشکتان گیج کننده کند. در واقع شایع ترین علت درد گوش در افراد بزرگسال، معمولاً TMJ است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا می توان هنگام استفاده از ابزار ارتودنسی شنا کرد؟

به همین ترتیب، TMJ می تواند موجب بروز درد در ناحیه صورت، گردن، و سر شود، که شبیه عفونت سینوس است. اگر باز هم چنین علائمی را مشاهده کردید با یک ارتودنتیست یا دندانپزشک مشورت کنید.

درد دندان یکی از شایع ترین علائمی است که با TMJ همراه است. با جابجا شدن مفصل فک، اتفاقی که با وجود اختلال فکی- گیجگاهی رخ می دهد، ممکن است درد دندان داشته باشید که به علت نحوه قرار گرفتن دندان ها روی یکدیگر است. بسیاری از افرادی که از TMJ رنج می برند، دندان های خود را روی هم فشار می دهند یا می سایند که می تواند منجر به درد دندان شود.

اختلال مفصل فکی گیجگاهی TMJ

چه زمانی صدای کلیک در فک نشانه TMJ است؟

صدا یا احساس کلیک در فک، حین باز کردن دهان می تواند نشانه مشکل TMJ باشد. اگر فک شما مدام بیرون می زند یا صدای کلیک در آن می شنوید، باید فوراً با ارتودنتیست یا دندانپزشک مشورت کنید، حتی اگر هیچ دردی در آن احساس نمی کنید. اگر این مشکل را بدون درمان رها کنید، علائم TMJ وخیم تر خواهند شد، و منجر به مشکلات بیشتری خواهند شد.

سر دردهای TMJ کجا متمرکز شده اند؟

برخی سر دردهایی که منشاء آنها TMJ است به اشتباه به عنوان سر دردهای عصبی تشخیص داده می شوند. سر دردهایی که با TMJ همراه هستند می توانند در قسمت پیشانی یا شقیقه ها ایجاد شوند و گاهی اوقات با مشکلات سینوسی یا آلرژی اشتباه گرفته می شوند. مشکلات TMJ می توانند منجر به بروز دردهای شدید (تیر کشیدن) قسمت بالای پشت سر، یا حساسیت جمجمه شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  علل کج شدن دندان ها

آیا اختلالات فکی- گیجگاهی می توانند نتیجه دندان عقل باشند؟

دندان های عقل می توانند منجر به درد مفصل فکی- گیجگاهی شوند، اما بسیار نادر است. دندان های عقل نهفته می توانند موجب درد فک شوند، که ممکن است به گوش و سر نیز منتقل شود، در نتیجه باعث می شود بیمار احساس کند دچار اختلالات فکی- گیجگاهی شده است.

چه زمانی TMJ جدی است؟

TMJ ممکن است در ابتدا تنها آزار دهنده باشد، اما اگر درمان نشود می تواند بدتر شود و مشکلات دیگری بوجود بیاورد. درد مداوم، و براکسیسم می توانند منجر به اختلالات خواب یا حتی بی خوابی شوند. از آنجا که غذا خوردن نیز می تواند دردناک باشد، درمان نکردن TMJ می تواند منجر به مشکلات مربوط به غذا خوردن و سوء تغذیه شود. سر دردهای شدید، درد گوش، گردن، و شانه می توانند کیفیت زندگی شما را تحت تأثیر قرار دهند.