متداولترین وسیله ارتودنسی که برای صاف و همراستا کردن دندان‌ها استفاده می‌شود، سیستم براکت است. سیستم براکت خود شامل اجزاء مختلف است که در اینجا با آن‌ها آشنا می‌شوید.

  • نگین براکت

    نگین براکت

    نگین براکت

نگین براکت، نگینهای مربع شکل کوچکی هستند که به سطح جلوی دندان (در سیستم براکت پشت دندانی به سطح پشتی دندان‌ها) چسبانده می‌شوند. نگین براکت ممکن است حاوی قطعاتی مانند قلاب و اسلات یا شیار باشد. نگین براکت به عنوان دستگیره برای دندان عمل می‌کند تا به کمک آن سیم ارتودنسی بتواند دندان را گرفته و بکشد. نگین براکت ممکن است از جنس فلز یا سرامیک ساخته شود.

  • حلقه فلزی یا بند ارتودنسی

    حلقه فلزی یا بند ارتودنسی

    حلقه فلزی یا بند ارتودنسی

بند ارتودنسی یک حلقه فلزی است که دور دندان آسیاب قرار می‌گیرد. معمولاً از این حلقه فلزی به عنوان جایگاهی برای نصب قطعات سیستم براکت استفاده می‌شود. دندانی که این حلقه فلزی دور آن قرار می‌گیرد به عنوان لنگر یا تکیه گاه عمل می‌کند.

  • سیم ارتودنسی یا آرچ وایر

    سیم ارتودنسی یا آرچ وایر

    سیم ارتودنسی یا آرچ وایر

سیم ارتودنسی سیم فلزی انعطاف ‌پذیر است که از تک تک نگینهای براکت عبور می‌کند. هنگامی که ارتودنتیست سیم را تنظیم می‌نماید، از طریق آن به دندان‌ها نیرو اعمال می‌شود. در واقع سیم ارتودنسی مسئول اصلی حرکت دادن دندان‌ها به موقعیت مورد نظر و همراستا کردن آنها است. در سیستم براکت سرامیکی ممکن است سیم ارتودنسی سفید رنگ باشد تا کمتر در معرض دید قرار داشته باشد. معمولاً در طول فرایند درمان سیم ارتودنسی تعویض می‌شود و به تدریج از سیم‌های محکم‌تر و قطورتر استفاده می‌شود تا نیروی بیشتری وارد شود.

  • حلقه کشی یا الاستیک

    حلقه کشی یا الاستیک

    حلقه کشی یا الاستیک

الاستیک یک حلقه کشی است که از آن برای تنظیم جهت اعمال نیرو استفاده می‌شود. الاستیک معمولاً به دو نگین براکت در دو فک مقابل وصل می‌شود تا موقعیت دندان‌های بالا و پایین را نسبت به یکدیگر تغییر دهد و به اصلاح مشکلات بایت کمک نماید.

  • لیگاچور

    لیگاچور

    لیگاچور

لیگاچور یک حلقه کشی کوچک (در شکل بالا حلقه های کشی آبی رنگ) یا سیم فلزی تابیده است که دور نگینهای براکت قرار می‌گیرد. وظیفه لیگاچور، وصل نگه داشتن سیم ارتودنسی به براکت است. در کودکان ممکن از حلقه کشی رنگارنگ به عنوان لیگاچور استفاده شود تا جذابیت داشته باشد. در صورتی که از لیگاچور پلاستیکی استفاده می‌شود در فواصل منظم باید تعویض ‌شود. سیستم براکت دیمون یک سیستم براکت خود لیگاچور است که در آن نیازی به استفاده از لیگاچور نیست.

  • فنر مارپیچی

    فنر مارپیچی

    فنر مارپیچی

فنر مارپیچی حول سیم ارتودنسی بین دو نگین براکت قرار می‌گیرد تا بین دو دندان فاصله ایجاد نماید. از این فنر زمانی استفاده می‌شود که دندان‌ها بیش از حد به یکدیگر نزدیک هستند.

  • زنجیر پلاستیکی

    زنجیر پلاستیکی

    زنجیر پلاستیکی

زنجیر پلاستیکی در شرایطی استفاده می‌شود که نمی‌خواهیم در طول درمان و حرکت دندان‌ها، بین چند دندان فاصله ایجاد شود و می‌خواهیم همه دندانهای یک گروه دندانی با یکدیگر حرکت کنند. زنجیر پلاستیکی همانند لیگاچور و پلاستیک باید در فواصل منظم که برای تنظیم سیستم براکت به ارتودنتیست مراجعه می‌نمایید، تعویض ‌شود.

  • قلاب

    قلاب

    قلاب

قلاب یک زایده فلزی در نگین براکت است که حلقه کشی الاستیک دور آن قرار می‌گیرد.

  • فنر فورسس یا فورسوز

    فنر فورسس یا فورسوز

    فنر فورسس یا فورسوز

این فنر موقعیت دو فک نسبت به هم را تغییر داده و به اصلاح مشکلات بایت کمک می‌کند. این فنر بین دو فک متصل میشود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آفت دهان و راهکارهای درمان آن
0/5 (0 نظر)