علل تغییر رنگ دندان های کودک

ممکن است والدین حین مسواک زدن برای کودک خود متوجه تغییر رنگ دندان های او شوند. این تغییر رنگ می تواند علل متعددی داشته باشد. که عبارتند از:

سیاهی دندان کودک با قطره آهن

سیاهی دندان کودک با قطره آهن

پوسیدگی دندان

پوسیدگی های دندان ها در قالب نقاط سفید رنگ در برخی قسمت های دندان قابل مشاهده هستند. این لکه ها اغلب در کنار خط لثه دندان ها قابل مشاهده هستند. این لکه ها باید توسط دندانپزشک اطفال مورد بررسی قرار بگیرند تا علت بروز آنها شناسایی شود. کارهایی که برای پیشگیری از بروز آنها انجام می شوند می توانند کمک کننده باشند. لکه های سفید می توانند به رنگ های زرد، قهوه ای، یا سیاه نیز تغییر کنند که می تواند نشان دهنده وجود حفره ای باشد که به درمان نیاز دارد.

سیاهی دندان کودک با قطره آهن

سیاهی دندان کودک با قطره آهن

آسیب به دندان

در صورتی که به دندان ضربه وارد شود، ممکن است رنگ آن تغییر کند. یکی از علائم شایعی که معمولاً نشان می دهد دندان در حال از دست رفتن است، تغییر رنگ آن به سیاه یا خاکستری است. دیگر تغییراتی که ممکن است مشاهده شوند، تغییر رنگ دندان به رنگ زرد در نتیجه ضربه است. در صورتی که هر یک از این علائم در یک دندان مشاهده شود، باید توسط دندانپزشک اطفال مورد بررسی قرار گیرد.

سیاهی دندان کودک با قطره آهن

سیاهی دندان کودک با قطره آهن

مشکلات رشد کودکان

تغییر رنگ دندان های شیری می تواند مربوط به نحوه رشد آنها باشد. این می تواند باعث شود راحت تر از دیگر دندان ها در دندان شیری حفره بوجود بیاید. این نقص ها می توانند منجر به ایجاد لکه های سفید روی دندان ها، تغییر رنگ دندان ها به زرد، یا ایجاد ظاهر گچی، خاکستری، یا قهوه ای برای آنها شوند. اگر همه دندان های کودک تغییر رنگ داشته باشند می تواند نشان دهنده شرایط ژنتیکی باشد و باید دندان ها توسط دندانپزشک معاینه شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  روشهای درمان دندان نیش نهفته

ایجاد لکه روی دندان

درست مانند افراد بزرگسال، روی دندان های کودکان نیز ممکن است لکه ایجاد شود. دلایل بسیاری هستند که می توانند موجب ایجاد لکه روی دندان ها شوند. این لکه ها ممکن است ناشی از غذاها یا آبمیوه هایی باشند که کودک می خورد، داروها و ویتامین هایی که مصرف می کند، مانند مکمل آهن، یا باکتری هایی که در دهان وجود دارند.

سیاهی دندان کودک با قطره آهن

سیاهی دندان کودک با قطره آهن

آیا واقعاً قطره مکمل آهن موجب ایجاد لکه روی دندان های کودک می شود؟

کمبود آهن در کودکان کم سن و سال یکی از شایع ترین نگرانی هایی است که بر اساس آمارها تقریباً 6 تا 15 درصد از کودکان نو پا از آن رنج می برند. پیشگیری از این مشکل در نخستین سال های زندگی و در مراحل رشد کودک از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا کاهش عملکرد مغزی، جسمی و رفتاری کودک را در پی خواهد داشت. چندین عامل هستند که می توانند موجب بروز این کمبود شوند، از جمله رشد سریع، یا جذب ضعیف آهن. با این حال، در کودکانی که در این رده سنی قرار دارند رژیم غذایی که در آن به اندازه کافی آهن وجود نداشته باشد، شناخته شده ترین علت کمبود آهن است و اغلب مصرف مکمل توصیه می شود. متأسفانه، یکی از معمول ترین عوارض جانبی این نوع مکمل ایجاد لکه روی دندان ها است.

قطره مکمل آهن و لکه های روی دندان ها

مکمل آهن برای کودکان به طور کلی به شکل قطره وجود دارد زیرا کودکان در این سن قادر به بلعیدن قرص نیستند. قطره مکمل مایع، تیره و به رنگ قرمز- قهوه ای است و اغلب موجب ایجاد لکه روی دندان ها می شود. بر اساس تحقیقاتی که در زمینه دندانپزشکی اطفال انجام شده است، ممکن است لکه های تیره روی دندان ها و نیز خط لثه ایجاد شوند. در صورتی که کودک مصرف قطره آهن را ادامه دهد، این لکه ها ممکن است به سرعت یا به مرور زمان تشکیل شوند.

سیاهی دندان کودک با قطره آهن

سیاهی دندان کودک با قطره آهن

پیشگیری از سیاه شدن دندان در نتیجه مصرف مکمل آهن

ترکیب مکمل آهن با نصف فنجان آبمیوه یا آب می تواند به پیشگیری از ایجاد لکه روی دندان ها کمک کند. سعی کنید مکمل آهن را به آب پرتقال اضافه کنید زیرا ویتامین C جذب آهن را تسهیل می کند. هرگز آن را به شیر اضافه نکنید زیرا کلسیم می تواند در جذب آهن اختلال ایجاد نماید. یکی دیگر از اقدامات پیشگیرانه دیگری که می توانید انجام دهید این است که با راهنمایی کودک در استفاده از نی یا شیشه شیر مانع برخورد زیاد مکمل با دندان های جلو شوید. با این حال، با دقت بررسی کنید تا مطمئن شوید همه مایع مصرف شده باشد. کاهش نیاز به مکمل به طور کاملاً مشهودی می تواند موجب کاهش روند ایجاد لکه شود. انجمن دندانپزشکان اطفال آمریکا مصرف غذاهای حاوی آهن، مانند گوشت یا غذاهای غنی شده از آهن؛ سبزیجات حاوی آهن و میوه های حاوی ویتامین C را به عنوان راهی برای تأمین آهن مورد نیاز کودک پیشنهاد می دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آشنایی با سیستم براکت ارتودنسی

درمان لکه های ناشی از مکمل آهن

دو مرتبه مسواک زدن دقیق در طول روز، مخصوصاً پس از مصرف مکمل آهن به کاهش تغییر رنگ دندان ها کمک خواهد کرد. استفاده از خمیر جوش شیرین نیز توصیه می شود. البته این خمیر تنها برای از بین بردن این نوع لکه ها مؤثر خواهد بود. بسته به سن کودک، ممکن است این راهکار عملی نباشد زیرا این امکان وجود دارد که کودک از مزه آن اذیت شود و نتواند تحمل کند. در صورتی که کودک تقلا می کند، به جای استفاده از خمیر جوش شیرین روی مسواک، آن را روی یک دستمال تمیز مرطوب بزنید و آن را با انگشت خود به آرامی روی دندان های کودک بمالید. اگر این تغییر رنگ نگران کننده باشد، ممکن است پاکسازی تخصصی توسط دندانپزشک ضروری باشد.

خوشبختانه، اگر روی دندان ها لکه هایی ایجاد شود که مربوط به استفاده از مکمل آهن باشد، دندان های شیری کودک بالاخره با دندان های دائم جایگزین خواهند شد و در آن زمان ممکن است مصرف مکمل دیگر نیاز نباشد.

0/5 (0 نظر)