بسیاری از افراد سؤال می‌کنند چرا باید دندان‌ها را صاف و همراستا کنیم و اصلاً مزیت این کار چیست. در اینجا به مزیت‌ها و فواید درمان ارتودنسی اشاره می‌کنیم.

زیبایی دندان‌ها، لبخند و چهره

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های زیبایی چهره، لبخند است. هنگامی که دندان‌هایتان کج و معوج و یا عقب و جلو است، زیبایی چهره را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.

معمولاً افرادی که دندان‌هایشان و به خصوص دندان‌های جلویی شان انحراف دارد هنگام خندیدن، دندان‌های خود را می‌پوشانند تا کجی آنها دیده نشود. کجی، فاصله بین دندانها، جلوزدگی، انحراف و به ‌هم ‌ریختگی دندان‌ها مشکلاتی هستند که اگر چه اعتماد به ‌نفس افراد را کاهش می‌دهند اما با درمان ارتودنسی قابل اصلاح هستند. این موضوع به خصوص در صورتی که مشکلات ارتودنسی شدیدتری داشته و از قرار گیری در موقعیت‌های اجتماعی و صحبت کردن در میان جمع پرهیز میکنید، اهمیت بیشتری پیدا میکند. با درمان ارتودنسی علاوه بر این که لبخند خود را زیبا می‌کنید، اعتماد به ‌نفس تان بهبود یافته و راحت‌تر با دیگران ارتباط برقرار می‌کنید.

کاهش احتمال شکستگی و لب پر شدگی دندان‌ها

در صورتی که دندان‌ها همراستا نباشند و یا جلو زدگی داشته باشند، بیشتر در معرض شکستگی قرار می‌گیرند. به خصوص در صورتی که دندان‌های جلویی تان، جلو زده باشند ممکن است هنگام زمین خوردن و یا بازی‌های برخوردی به راحتی آسیب دیده و بشکنند. همچنین هنگام جویدن غذا به علت ناهمراستایی دندانها، فشار بیشتری بر برخی از نقاط دندان وارد می‌شود بنابراین احتمال ترک خوردن و یا لب پر شدن دندان‌ها افزایش می‌یابد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی در بزرگسالان

جلوگیری از ساییدگی دندان‌ها

در بسیاری از مشکلات بایت بخشی از دهان، فشار بیشتری را متحمل می‌شود و دندان‌های این ناحیه بیشتر به یکدیگر ساییده و فشرده می‌شوند. بنابراین ممکن است کوتاه شده و مستهلک گردند.

بهبود گفتار و تکلم

برخی افراد در تلفظ اصوات و واژه‌ ها مشکل دارند. در بسیاری از موارد علت آن موقعیت نادرست دندان‌ها و فکها است. در چنین شرایطی با درمان ارتودنسی و همراستا کردن دندان‌ها و فکها تکلم بهبود می‌یابد.

مشکلات فک

در صورتی که دندان‌ها همراستا نباشد باعث وارد آمدن فشار بر فک می‌شوند که به مرور زمان منجر به مشکلات مفصل گیجگاهی فکی می‌شود. اصلاح مشکل جفت نبودن دندان‌ها که به‌ آن مال اکلوژن نیز گفته می‌شود، تماس دندان‌ها با یکدیگر را بهبود بخشیده و جلوی ساییدگی، ترک ‌خوردگی و شکستگی دندان‌ها را می‌گیرد و مانع وارد آمدن فشار اضافی بر مفصل فک می‌شود. مشکلات مفصل فک می‌تواند به سردرد، درد فک، گردن و دندان منجر شود.

برخی افراد به صاف و مرتب کردن دندان‌ها می‌پردازند بدون این که توجهی به وضعیت فکها و بایت (نحوه تماس دندان‌ها با یکدیگر در هنگام بسته‌ بودن فکها) داشته باشند. اغماض در حل مشکلات بایت و فکها اگر چه دوره درمان را کوتاه‌تر کرده و سریعتر نتیجه حاصل می‌کند اما باعث می‌شود بسیاری از مشکلات حل نشده باقی بماند و حتی ممکن است به علت باقی‌ماندن مشکلات بایت، مجدداً همراستایی دندان‌ها به هم بخورد. توجه داشته باشید تعادل و توازن در فکها برای زیبای ساختار صورت نیز اهمیت دارد.

پوسیدگی دندان

هنگامی که دندان‌ها در یک راستا قرار نداشته باشند، بین آنها فواصلی ایجاد می‌شود که نمی‌توان با مسواک به راحتی تمیز کرد. حتی گاهی اوقات مسواک اصلاً به این نواحی دسترسی ندارد و با نخ دندان نیز نمی‌توان آنها را تمیز کرد. به علت ضعف بهداشت دهان در حالت کجی و ناهمراستایی دندانها، احتمال تجمع پلاک و باکتری‌ها در بین دندان‌ها و زیر لثه افزایش پیدا می‌کند. تجمع پلاک به مرور باعث پوسیدگی دندان می‌شود. در صورتی که درمان ارتودنسی انجام دهید، دندانها صاف و همراستا می‌شوند و تمیز کردن آن‌ها بسیار مؤثرتر و آسان‌تر خواهد بود.

عفونت لثه

در صورتی که دندان‌ها کجی و انحراف داشته باشند، تمیز کردن آنها دشوارتر می‌شود بنابراین ذرات غذا و آلودگی‌ها در مرز لثه در بین دندان‌ها تجمع می‌یابند. تجمع پلاک، ذرات غذا و باکتری‌ها باعث تحریک لثه و التهاب آن می‌شود. براثر فعالیت باکتری‌ها عفونت ایجاد شده و ممکن است در صورت عدم درمان به دندان‌های مجاور و استخوان زیرین گسترش یابد. عفونت لثه در صورتی که پیشروی کند ممکن است وارد جریان خون شده و در نواحی دیگر بدن عفونت ایجاد نماید. بنابراین درمان ارتودنسی برای حفظ سلامت دهان اهمیت زیادی دارد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی سریع: راهی سریع برای صاف کردن دندان