علل شایع بروز لکه های سفید روی دندان ها طی درمان ارتودنسی

امروزه وجود لکه های سفید گچی و کدر روی دندان ها چندان عجیب نیست. ممکن است این لکه ها روی دندان های شما نیز وجود داشته باشند یا اینکه آنها را روی دندان های یکی از دوستان یا اعضای خانواده خود نیز دیده باشید. عوامل بسیاری می توانند موجب بروز این لکه های سفید شوند. گاهی اوقات نوع تغذیه، عوامل ژنتیکی، مصرف بیش از حد فلوراید در سنین پایین، یا حتی عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ها می توانند منشاء این لکه ها باشند. ممکن است نتوان برای درمان این لکه ها کار زیادی کرد. با این حال، رعایت بهداشت و داشتن یک رژیم غذایی سالم می توانند در پیشگیری از ایجاد این لکه ها کمک کننده باشند.

در صورتی که در طول درمان ارتودنسی روی دندان ها، در اطراف براکت ها و نیز در کنار خط لثه ها برای مدت زمان طولانی پلاک باقی بماند و با مسواک زدن یا کشیدن درست نخ دندان برداشته نشود، موجب ایجاد لکه روی دندان ها خواهد شد. رعایت بهداشت دهان در طول درمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از آنجا که موادی که برای چسباندن براکت ها روی دندان ها استفاده می شوند مانند یک لایه محافظ روی دندان ها عمل می کنند به ندرت پیش می آید پس از برداشتن براکت ها زیر آنها لکه سفید مشاهده شود اما اطراف براکت ها و کنار خط لثه ها پس از برداشتن براکت ها این لکه ها بیشتر مشاهده می شوند.

لکه سفید روی دندان

لکه سفید روی دندان

 

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  در نیامدن دندان در کودکان

حین خوردن غذا یا نوشیدن مایعات، PH (میزان اسیدیته) داخل دهان به کمتر از 5/5 افت پیدا می کند. اینجاست که روی دندان ها حفره ایجاد می شود. برداشتن پلاک روی دندان ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا باکتری موجود در پلاک روی دندان ها اسیدی تولید می کند که شروع به حل کردن سطح معدنی دندان ها می کند. در صورتی که برای مدت زمان طولانی اطراف براکت های روی دندان ها پلاک وجود داشته باشد، دندان ها دکلسیفیه (کاهش مواد معدنی سخت) می شوند یا روی آنها لکه های سفید ایجاد می شود (پوسیدگی دندان ها آغاز می شود).

ضایعات سفید رنگی که به واسطه وجود ابزار ارتودنسی روی دندان ها ایجاد می شوند در قالب حفره های سفید رنگ کوچکی مشاهده می شوند که می توانند روی ظاهر لبخند فرد تأثیر منفی داشته باشند، لبخندی که فرد برای زیباتر شدن آن وقت، هزینه و تلاش زیادی صرف کرده است.

هرچند خطر ایجاد لکه های سفید رنگ روی دندان ها در طول درمان با براکت های ارتودنسی بیشتر است، اما بدون وجود ابزار ارتودنسی، اگر فرد به درستی و با دقت مسواک نزند و مراقبت های دهان را انجام ندهد، باز هم احتمال ایجاد لکه وجود دارد. در صورتی که این  لکه ها ایجاد شوند؛ احتمال باقی ماندن آنها برای همیشه وجود دارد، زیرا کاملاً بازگشت پذیر نیستند و به سادگی ناپدید نخواهند شد.

خوشبختانه، این لکه ها با مراقبت های صحیح دهان و دندان، 100% قابل پیشگیری هستند. با آغاز دوره درمان ارتودنسی دستورالعمل های لازم برای مراقبت از دندان ها با وجود براکت ها روی آنها به شما داده خواهند شد. یادگیری تکنیک های درست مسواک زدن، کشیدن نخ دندان و بررسی اطراف براکت ها برای حظ لبخندی زیبا تا پایان عمر ضروری است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اورجت یا جلو زدگی دندانهای جلو

پیشگیری از بروز لکه های سفید روی دندان ها طی درمان ارتودنسی

ما می دانیم داشتن لبخندی زیبا چقدر مهم است به همین دلیل با ترکیبی از کارهایی که می توان در مطب و در منزل انجام داد، می توانیم به شما در پیشگیری از بروز لکه های سفید روی دندان ها کمک کنیم.

لکه سفید روی دندان

لکه سفید روی دندان

دندان های خود را تمیز نگه دارید.

حداقل دو مرتبه مسواک زدن در طول روز و کشیدن نخ دندان به صورت روزانه مانع تشکیل پلاک بین براکت ها و دندان ها می شود، محل تجمع اکثر پلاک های دندان. اکثر کودکان به طور میانگین 30 ثانیه در طول روز و کمتر از دو مرتبه مسواک می زنند. بهتر آن است، کودکی که تحت درمان با براکت های ارتودنسی قرار دارد، دو تا سه مرتبه در طول روز، هر مرتبه 2 دقیقه مسواک بزند. هر 6 ماه یک بار مراجعه برای پاکسازی های تخصصی را فراموش نکنید. البته برای بیمارانی که بهداشت دهان را به خوبی رعایت نمی کنند توصیه می کنیم هر 3 ماه یک بار برای این کار مراجعه کنند.

مصرف غذاها و نوشیدنی های اسیدی را کاهش دهید.

آبنبات های ترش، لیمو، غذاهای حاوی سرکه، نوشیدنی های اسیدی مانند سودا، نوشیدنی های مخصوص ورزشکاران و لیموناد از این دسته هستند. این مواد غذایی و نوشیدنی ها اگر به طور دائم مصرف شوند خطر دکلسیفیه شدن یا ایجاد لکه های سفید روی دندان ها را افزایش می دهند.

لکه سفید روی دندان

لکه سفید روی دندان

از فلوراید بیشتری استفاده کنید.

برای پوشش دادن هر دندان می توان از وارنیش فلوراید بهره مند شد، که بوسیله آن دندان محافظت می شود و مینای دندان بازسازی می شود. در صورت نیاز، در طول دوره درمان ارتودنسی می توان آن را تکرار کرد. علاوه بر این، برای حفظ استحکام دندان ها، بیمار می تواند پس از مسواک زدن از دهانشویه فلورایده استفاده کند.

لکه سفید روی دندان

لکه سفید روی دندان

از مسواک برقی استفاده کنید.

استفاده از مسواک برقی لرزشی ایجاد می کند که به شل شدن و راحت کنده شدن پلاک روی دندان ها کمک می کند. برخی شرکت های تولید کننده، مسواک های برقی مناسب طی درمان ارتودنسی با براکت ها تولید کرده اند تا علاوه بر پاکسازی خارق العاده دندان ها، موجب آسیب به براکت ها نیز نشوند.

لکه سفید روی دندان

لکه سفید روی دندان

از واتر فلاسر استفاده کنید.

با استفاده از دستگاه های واتر فلاسر (دستگاهی برای پاک کردن جرم دندان با فشار آب) مانند واتر پیک می توان به پاک کردن پلاک و رسوب بین دندان ها و زیر خط لثه کمک کرد، جاهایی که دسترسی به آنها با مسواک های سنتی و نخ دندان دشوار است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  جراحی فرنوم لب بالا و زبان (فرنکتومی)

سیل دندان توسط ارتودنتیست.

ارتودنتیست می تواند برای چسباندن براکت ها روی دندان ها از چسب دندانپزشکی حاوی فلوراید و یا از محصولی به نام اوپال سیل (Opal Seal) استفاده کند. اوپال سیل نوعی سیلانت (لایه محافظ دندان) حاوی فلوراید است که مینای دندان را می پوشاند و مانع تشکیل لکه های سفید رنگ روی دندان ها می شود.

0/5 (0 نظر)