براکت های ارتودنسی قادرند لبخندی زیبا خلق کنند، اما ریتینرها یا همان نگهدارنده های ارتودنسی، تا مدت زمانی طولانی پس از اتمام درمان، در کنار توصیه هایی که برای حفظ بهداشت دهان می شوند، قادر به حفظ نتایج آنها هستند. هر چند ریتینرها اغلب برای صاف نگه داشتن دندان ها در محل جدید خود، پس از درمان ارتودنسی استفاده می شوند، اما فواید آنها برای بچه ها، با استفاده درست از آنها- بر اساس دستور ارتودنتیست- فراتر از اینها است.

آیا می دانسته اید استفاده از ریتینر می تواند به حل مشکلات گفتاری نیز کمک کند؟ عادت دادن کودک به استفاده صحیح از ریتینر و مراقبت از آن کار چندان ساده ای نیست، اما اگر از مزایای آن مطلع باشید و کودک شما نیز آنها را درک کند، قطعاً با دقت بیشتری این کار را انجام خواهد داد.

چرا باید از ریتینر استفاده کرد؟

ریتینرهایی که برای دندان ها استفاده می شوند، اغلب آخرین مرحله درمان ارتودنسی هستند. پس از برداشته شدن براکت های ارتودنسی، احتمال دارد که دندان ها به جای اصلی خود باز گردند. به همین دلیل، استفاده از ریتینرها (در طول شب، اگر ارتودنتیست انتظار بیشتر از آن را نداشته باشد) می تواند به حفظ آنها در محل جدید و صاف ماندن آنها کمک کند.

دور نگه داشتن باکتری ها از دندان ها

با صاف تر بودن دندان ها، تمیز نگه داشتن آنها نیز راحت تر خواهد بود، در نتیجه پلاک روی آنها انباشته نخواهد شد و احتمال پوسیدگی دندان ها و ایجاد حفره در آنها کمتر خواهد بود. اما دلایل دیگری نیز وجود دارند که ممکن است شما از آنها مطلع نباشید. دندان های صاف تر، در کنار بایت سالم به کودک کمک می کنند غذای خود را بهتر بجود در نتیجه از غذای خود مواد مغذی بیشتری دریافت خواهد کرد. یکی از مزایای درست و کامل جویدن غذا تولید بزاق بیشتر است. و بزاق بیشتر به معنای تولید آنزیم های گوارشی بیشتر برای از بین بردن پلاک های ایجاد شده روی دندان ها و کاهش پوسیدگی و حفره دندان است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نحوه مراقبت و تمیز کردن ریتینر متحرک ارتودنسی

کمک به جلوگیری از مشکلات ناشی از دیابت

زمانی که کودکان- و نیز افراد بزرگسال- به درستی از ریتینرهای خود استفاده می کنند، این کار به آنها کمک می کند دندان های خود را صاف نگه دارند و خطر بروز مشکلات عمومی برای سلامت دهان را کاهش دهند. سلامت کم حفره دهان می تواند موجب تشدید تأثیرات دیابت روی خون شود. بنابراین، استفاده صحیح از ریتینرها، در کنار کشیدن نخ دندان، مسواک زدن و استفاده از دهانشویه هایی که با فرمولاسیون خاصی برای استفاده پس از برداشتن براکت ها طراحی شده اند، می تواند به کنترل مشکلات مربوط به دیابت کمک کند.

بهبود تنفس

یکی از فواید ریتینرها برای کودکان، که کمتر شناخته شده است، کمک به تنفس آنها است. انواع خاصی از ریتینرها نه تنها برای صاف کردن دندان ها، یا همراستا کردن فک ها استفاده می شوند، بلکه برای حل مشکلاتی همچون خر و پف کردن یا تنفس از راه دهان در طول شب کاربرد دارند.

کمک به حل مشکلات گفتاری

ارتودنتیست ممکن است برخی ریتینرها را برای کمک به مشکلات گفتاری کودک تجویز نماید. ریتینرها می توانند به تنظیم محل قرار گیری زبان کمک کنند به گونه ای که کودک خواهد توانست اصوات را به درستی ادا کند و لغات را درست تلفظ نماید.

انواع ریتینر

در درمان مدرن ارتودنسی، سه نوع ریتینر وجود دارند که در زیر به معرفی آنها و ذکر مزایا و معایب آنها خواهیم پرداخت.

ریتینر یا نگهدارنده ارتودنسی

ریتینر یا نگهدارنده ارتودنسی

ریتینرهای ثابت

ریتینرهای ثابت سیم های فلزی ظریفی هستند که به پشت دندان ها چسبانده می شوند و معمولاً در قسمت پایه دندان های جلو استفاده می شوند. برای اتصال آنها به دندان ها از همان چسبی استفاده می شود که برای چسباندن براکت های ارتودنسی کاربرد دارد.

مزایا

با وجود آنها نیازی نیست به استفاده از آنها فکر کنید. قرار نیست گم شوند، و احتمال آسیب دیدن آنها نیز کمتر خواهد بود. با لبخند زدن و خندیدن، مخاطب قادر به دیدن آنها نخواهد بود زیرا پشت دندان ها قرار دارند. البته این نوع ریتینر یا نگهدارنده برای برخی افراد راحت تر از انواع دیگر است زیرا قطعه ای ندارد که حین جویدن یا مسواک زدن نیاز به خارج شدن داشته باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مزایای درمان ارتودنسی برای سلامت عمومی بدن

معایب

ریتینرهای ثابت به طور تمام وقت روی دندان ها قرار خواهند گرفت، از جمله حین خوردن غذا، مسواک زدن و کشیدن نخ دندان. به همین دلیل، از آنجا که از دهان خارج نمی شوند، برای رعایت بهداشت مشکل ایجاد می کنند. ذرات غذا می توانند اطراف سیم ریتینر گیر کنند، و در صورتی که فرد پس از وعده های غذایی با دقت مسواک نزند می توانند موجب ایجاد پلاک و بیماری لثه شوند. کشیدن نخ دندان با وجود ریتینرهای ثابت مانند کشیدن نخ دندان با وجود براکت های ارتودنسی است. برای پاکسازی بهتر نیاز است از فلاس تریدر استفاده کنید. با وجود ریتینر ثابت باز هم ممکن است دندان ها مقداری جابجا شوند، زیرا سیم نازک و انعطاف پذیر است. اما این جابجایی اندک خواهد بود.

ریتینر یا نگهدارنده ارتودنسی

ریتینر یا نگهدارنده ارتودنسی

ریتینر هاولی HAWLEY

ریتینر هاولی همان چیزی است که احتمالاً با فکر کردن به ریتینر تصویر آن به ذهن شما می رسد. آنها از آکریلیکی ساخته شده اند که متناسب با داخل دهان شکل داده شده اند و سیم فلزی دور دندان ها قرار می گیرد تا آنها را در جای خود نگه دارد. برخلاف ریتینرهای ثابت، می توان آنها را از دهان خارج کرد و این به شما بستگی دارد که آنها را بر اساس دستورات ارتودنتیست استفاده نماید.

مزایا

ریتینر هاولی، اگر به درستی مراقبت شود، برای مدت زمان زیادی دوام خواهد داشت، و از آنجا که دوام زیادی دارد، مراقبت از آن دشوار نیست.

این نوع ریتینرها در رنگ های مختلفی وجود دارند، به همین دلیل با شخصی سازی آنها می توان استایل خاص خود را داشت. روی آکریلیک لکه ایجاد نمی شود و به راحتی روی آن خش ایجاد نمی شود، به همین دلیل می توانید چند سال از یک ریتینر استفاده کنید. بعلاوه، اینکه برای خوردن غذا و تمیز کردن دندان ها می توانید آنها را از دهان خارج کنید یک حسن محسوب می شود. می توانید ریتینر هاولی خود را با استفاده از یک مسواک و خمیر دندان تمیز کنید، یا در صورت تمایل می توانید از محلول تمیز کننده دندان مصنوعی استفاده کنید.

معایب

متحرک بودن ریتینر هاولی باعث می شود احتمال گم شدن آنها افزایش یابد. این شکل ریتینرها قابل مشاهده هستند زیرا سیم آنها جلوی دندان ها قرار می گیرد. در نهایت، احتمالاً نیاز خواهد بود آنها را تنها حین خواب استفاده نمایید. اما اگر پس از برداشته شدن براکت های ارتودنسی تمایلی به قرار گرفتن سیم فلزی روی دندان های خود ندارید، شاید استفاده تمام وقت از ریتینر هاولی برای شما اندکی نا امید کننده باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  فرایند برداشتن براکت ها از روی دندان ها پس از پایان درمان ارتودنسی

با وجود ریتینر در دهان ممکن است مدتی زمان نیاز داشته باشید تا به حرف زدن با آن عادت کنید. برخی افراد ممکن است متوجه شوند، در دهان آنها بزاق بیشتری تولید می شود. اگر ابزار به درستی تمیز نشود، می تواند به محلی برای تجمع باکتری ها تبدیل شود.

ریتینر یا نگهدارنده ارتودنسی

ریتینر یا نگهدارنده ارتودنسی

ریتینرهای شفاف

ریتینرهای پلاستیکی شفاف که گاهی اوقات ریتینرهای اسیکس Essix نامیده می شوند، از نظر ظاهری شبیه اینویزیلاین هستند. آنها تری های نازک و شفافی هستند که محکم روی دندان ها قرار می گیرند تا مانع جابجایی دندان ها شوند.

مزایا

از آنجا که این نوع نگهدارنده متناسب با هر دندان شکل داده می شود، برای پیشگیری از جابجایی دندان ها بهترین ابزار است. این پلاستیک نازک تقریباً نامرئی و غیر قابل مشاهده است و تا وقتی که خود فرد به وجود آنها روی دندان ها اشاره نکند مخاطب متوجه آنها نخواهد شد. استفاده از این نوع ریتینر برای برخی افرار راحت تر است. مزیت های متحرک بودن آنها درست شبیه ریتینر هاولی است.

معایب

برخی ارتودنتیست ها ترجیح می دهند استفاده از ریتینرهای نامرئی را به بیماران خود پیشنهاد ندهند؛ زیرا یک لایه نازک بین دندان ها می تواند موجب مقداری جابجایی بایت شود. این به شرایط فرد بستگی دارد که آیا گزینه مناسبی هستند یا خیر.

معمولاً هزینه این نوع ریتینرها بیشتر و دوام آنها کمتر از دیگر ریتینرها است. اما برای افرادی که عادت دندان قروچه (ساییدن و فشردن دندان ها روی یکدیگر) را دارند، ورزش های پر برخورد انجام می دهند، یا چندان مراقب ابزار خود خارج از دهان نیستند، ریتینر هاولی گزینه بهتری است.

استفاده از خمیر دندان روی ریتینرهای پلاستیکی شفاف می تواند روی آنها خراش ایجاد کند، بنابراین مراقبت از آنها مقداری دشوارتر است. حتی با مراقبت صحیح ممکن است باز هم بواسطه ساییدگی و پوسیدگی طبیعی آنها، هر سال به ریتینر جدیدی نیاز داشته باشید.

0/5 (0 نظر)