آیا تا به حال برای شما پیش آمده است که حین خوردن غذا یا انجام فعالیت های ورزشی یک یا چند سیم از براکت های شما شل شوند؟ اینها جزء مشکلات معمول درمان ارتودنسی با استفاده از براکت ها هستند که می توان با چند گام ساده آنها را برطرف نمود.

1.      درست کردن سیم شل شده ی براکت ارتودنسی

مشکلات سیم براکت ارتودنسی

مشکلات سیم براکت ارتودنسی

آن را به جای اول خود فشار دهید.

گاهی اوقات سیم براکت می تواند از داخل براکت شل شود. براکت قطعه ی فلزی یا سرامیکی است که به دندان چسبانده می شود. در صورتی که این اتفاق افتاد، یا اگر سیم به طور کامل از براکت خارج شد، ببینید آیا می توانید با انگشت خود آن را رو به عقب فشار دهید. اگر موفق به انجام این کار نشدید با استفاده از یک آینه و یک موچین این کار را انجام دهید. وسط سیم را محکم بگیرید و خم کنید تا جایی که بتوانید سر آن را به جای خود درون براکت بچسبانید.

  • اگر متوجه شدید که باز هم در حال خارج شدن است، از موم ارتودنسی استفاده کنید تا آن را در جای خود ثابت کنید. برای قرار دادن موم ارتودنسی، براکت و سیم آن را با استفاده از یک تکه پنبه یا با نوک گوش پاک کن کاملا خشک کنید. یک تکه موم به اندازه ی نخود بردارید و با استفاده از انگشتان خود آن را به شکل توپ درآورید، سپس آن را روی لبه ی براکت و ابتدای سیم شل شده قرار دهید تا آن را در جای خود ثابت نگه دارد.
  • گرچه ممکن است این شرایط جزء شرایط اورژانسی ارتودنسی محسوب نشوند، با این وجود با ارتودنتیست تماس بگیرید و از او کمک بخواهید تا بیشتر شما را راهنمایی کند.
مشکلات سیم براکت ارتودنسی

مشکلات سیم براکت ارتودنسی

سیم ارتودنسی را به سمت عقب خم کنید.

سیم لیگاچور سیمی است که به دور براکت براکت پیچانده می شود. این سیم ممکن است حین خوردن غذا یا مسواک زدن دندان ها شل شود. در این صورت، بهترین راه خم کردن آن به سمت جای اول است. با استفاده از پاک کن یک مداد یا سر گوش پاک کن لبه ی سیم را به جای اول خود خم کنید. اگر همچنان موجب آزار شما شد، از موم ارتودنسی استفاده کنید. با استفاده از یک تکه پنبه یا سر گوش پاک کن سیمی که آزارتان می دهد را خشک کنید و مانند توضیحات قبلی یک تکه موم ارتودنسی روی آن قرار دهید و آن را رو به پایین فشار دهید تا زمانی که کل سیم را بپوشاند.

  • اگر سیم درون دهانتان را زخم کرده است، دهان خود را با محلول آب و نمک یا پراکسید و نمک شستشو دهید. این کار را 2- 3 مرتبه در طول روز انجام دهید و همچنان روی سیم ها موم ارتودنسی قرار دهید. این نوع زخم ها به مرور زمان بهبود خواهند یافت.
مشکلات سیم براکت ارتودنسی

مشکلات سیم براکت ارتودنسی

سیم را بچینید.

زمان هایی هست که سیم شکسته در جای خود درون براکت باقی نمی ماند. ممکن است براکت شکسته شود و دیگر در قسمتی که انتظار می رود قرار نگیرد. در این صورت، ممکن است نیاز باشد سیم اضافی را بچینید تا زمانی که بتوانید برای تعمیر شکستگی سیم به ارتودنتیست مراجعه کنید. دهان خود را باز کنید، زیر سیم شکسته یک تکه پارچه یا هر چیز دیگری قرار دهید تا قطعه که می برید را بگیرید. با استفاده از یک آینه مراقب حرکات خود باشید. با استفاده از یک ناخن گیر تیز سر سیم را بچینید.

  • اگر ناخن گیر تیز ندارید، می توانید از سیم چین یا قیچی تیزی استفاده کنید که بتوان برای بریدن سیم از آن استفاده کرد. فقط مواظب باشید به طور تصادفی لب خود را نبرید.
  • مطمئن شوید تمام سیمی که بریده اید را بگیرید مبادا به طور تصادفی آن را قورت دهید یا با تکه ی باقی مانده ی سیم به خود آسیب بزنید.
  • شاید نتوانید تمام سیم اضافی را ببرید، بنابراین مراقب لبه های تیزی که ممکن است از آن به جا بماند باشید. در صورتی که هنوز لبه های سیم داخل دهان را اذیت می کند، می توانید روی آن موم ارتودنسی قرار دهید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انکیلوز یا جوش خوردن دندان به فک

2.      درست کردن سیمی که موجب آزار شما می شود.

مشکلات سیم براکت ارتودنسی

مشکلات سیم براکت ارتودنسی

از موم ارتودنسی استفاده کنید.

هر چه مدت زمان بیشتری از براکت ها استفاده کنید، دندان ها بیشتر به سمت محل درست و صحیح خود کشیده می شوند. زمانی که این اتفاق می افتد، دندان ها جابجا می شوند که باعث می شود سیم هایی که در براکت ها استفاده شده اند نیز جابجا شوند. هر چه دندان ها به یکدیگر نزدیک تر می شوند، در پشت براکت ها سیم اضافی بیشتری جمع شود. سیم اضافی می تواند موجب آزار و ناراحتی شود. اگر تنها سیم کوچکی باعث بروز این مشکل شده است، می توان با استفاده از موم ارتودنسی به کاهش درد و ناراحتی ناشی از آن کمک کرد تا زمانی که برای تعمیر آن به ارتودنتیست مراجعه نمایید. طبق توضیحات ارائه شده، روی سیم موم ارتودنسی قرار دهید.

  • می توانید به جای موم از یک تکه پنبه استفاده کنید. ممکن است اندکی دردسر ساز باشد، اما تا زمانی که به موم دسترسی پیدا کنید یا به ارتودنتیست مراجعه کنید می تواند به شما کمک کند.
مشکلات سیم براکت ارتودنسی

مشکلات سیم براکت ارتودنسی

سیم را به سمت عقب خم کنید.

اگر سیم بلندتر از حد معمول است و بلندی آن آزار دهنده است، و از طرفی نمی توان آن را با موم ارتودنسی پوشش داد، باید سیم را حرکت دهید. سعی کنید با انگشت خود سیم را به سمت عقب خم کنید. اگر سیم خیلی کوچک است، سعی کنید با استفاده از پاک کن یک مداد نوک سیم را از منطقه ای که موجب آزار شده است دور کنید.

  • مطمئن شوید که آن را به شکلی خم نکنید که موجب آزار قسمت دیگری از دهان شود. بعلاوه مطمئن شوید آن را تا جایی خم نکنید که باعث در رفتن آن از درون براکت شود. این اتفاق موجب می شود زمانی که به ارتودنتیست مراجعه می کنید براکت شما به تعمیر بیشتری نیاز داشته باشد.
مشکلات سیم براکت ارتودنسی

مشکلات سیم براکت ارتودنسی

سیم را ببرید.

زمانی که در عقب دهان، یک تکه از سیم براکت موجب آزار شما می شود، قرار دادن موم ارتودنسی روی آن و خم کردن آن رو به عقب بهترین راهکار برای تعمیر آن نخواهد بود. اگر سیم برای قرار دادن موم روی آن خیلی بلند است و برای خم شدن خیلی محکم است، با استفاده از یک ناخن گیر یا سیم چین تیز، بدون آسیب زدن به براکت، سیم را تا حد امکان از ته بچینید.

  • مطمئن شوید تمام سیم چیده شده را برداشته اید تا از فرو رفتن آن درون حلق جلوگیری کنید. برای گرفتن سیم، یک تکه پنبه یا پارچه زیر سیم قرار دهید تا به محظ بریده شدن آن را بگیرید.
  • اگر موفق نشدید سیم را از ته بچینید، روی سر سیم موم ارتودنسی قرار دهید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  الاستیک ارتودنسی یا کِش ارتودنسی
5/5 (2 نظر)