لبخند اولین چیزی است که به دنیای خود هدیه می‌دهید؛ اما آیا اعتماد به نفس کافی دارید که هنگام ملاقات با مردم با خیال راحت بخندید؟ اگر دندانهای شما نامنظم باشد، با پدیده مال اکلوژن و مشکلاتی مانند تراکم بیش از حد دندانها مواجه باشید، این موضوع می‌تواند به راحتی اعتمادبه‌نفس شما را تحت تأثیر قرار دهد. برای سالیان متمادی، براکت های فلزی به عنوان تنها گزینه ممکن برای تصحیح این مشکلات شناخته می‌شدند. اما امروزه یک انتخاب بهتر هست، براکتهای اینویزالاین ابزارهایی هستند که می‌توانند همان کارایی براکت های ارتودنسی را داشته باشد؛ با این تفاوت که این براکت ها شفاف هستند .

 اگر آمادگی کافی برای استفاده اینویزالاین را دارید، در این مطلب توجه شما را به برخی از نکاتی که هنگام استفاده از آنها باید مد نظر قرار دهید، جلب می‌کنیم.

مراحل درمان با روش ارتودنسی نامرئی (اینویزالاین)

مراحل درمان با روش ارتودنسی نامرئی (اینویزالاین)

 مشاوره اولیه در مورد براکت اینویزالاین

 بازدید اولیه شما به عنوان جلسه‌ای مشاوره و تعیین روش درمان ارتودنسی در نظر گرفته می‌شود. در این بازدید، عکس اشعه ایکس از دهان برای تعیین میزان هماهنگی دندان‌های شما انجام می‌گیرد. با توجه به اطلاعات به دست آمده از این تصاویر، دندانپزشک ممکن است گزینه‌های مختلفی برای استفاده از ابزارهای ارتودنسی معرفی کند که اینویزالاین نیز می‌تواند در بین این گزینه‌ها باشد.

اگر مشخص شود که این نوع براکت برای شما بهترین گزینه است، متخصص ارتودنسی قبل از اینکه با این روش موافقت کند، کلیه موارد مورد نظر و جزئیات را بررسی خواهد کرد. در جریان این بررسی تمامی موارد و نکاتی که لازم است به شما نشان داده می‌شود و از هزینه درمان کامل مطلع خواهید شد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی فانکشنال

شروع درمان با ارتودنسی نامرئی

 بازدید دوم شما و ملاقات با متخصص ارتودنسی در حقیقت شروع روند واقعی استفاده از این ابزار است. در این جلسه، دهان شما به طور کامل برای ایجاد یک نمای سه بعدی از ساختار داخلی آن اسکن می‌شود. با استفاده از این اسکن، دندانپزشک یک برنامه درمانی کامل را در نظر می‌گیرد. همچنین در جریان این بررسی، مدل‌های مجازی مختلفی طراحی می‌شود و نحوه حرکت دندانها با استفاده از براکت اینویزالاین مشخص می‌شود. پس از بررسی کلی طرح در آزمایشگاه، الگوی اولیه برای ساخت ارسال می‌شود و اکنون زمان قرار دادن برخی متعلقات و بخش‌های اضافی براکت است.

 متعلقات براکت اینویزالاین

 این متعلقات چه هستند؟ در برخی موارد، یک دندان ممکن است نیاز به تحریک و فشار بیشتری داشته باشد و به همین دلیل دندانپزشکان برای آنها اقدام به استفاده از برنامه‌ها و متعلقات اضافی می‌کنند. در این مرحله ممکن است از مواد باندینگ یا پیوند دهنده بر روی دندان‌ها استفاده شود تا از این طریق یک فشار اضافی نسبت به اینویزالاین بر روی دندانها اعمال شود. اگرچه این متعلقات به طور کامل نامرئی نیستند، اما چندان آشکار هم نیستند. در حقیقت بعد از چند روز، وضعیت ظاهری این متعلقات به شکلی تغییر می‌کند که حتی خود شما هم متوجه آنها نخواهید شد و تنها زمانی که براکت از دهان خارج شود، دیده می‌شود

 قرار دادن براکت بر روی دندانها

 زمانی که براکت موردنظر آماده می‌شود، اکنون زمان نصب آن  بر روی دندان‌ها فرا رسیده است. است ممکن است دندانپزشک در این مرحله از شما بخواهد که چندین بار آنها را نصب کنید و مجدداً از دندان خارج کنید. این فرآیند بدین دلیل است که از راحت بودن شما هنگام استفاده از آنها مطمئن شود. همچنین ممکن است توصیه‌ها و دستورالعمل‌هایی در مورد چگونگی استفاده از آنها و همچنین رعایت برنامه‌های بهداشت دهان و دندان از طرف متخصص ارتودنسی به شما ارائه شود. هنگامی که آنها در این مورد اطمینان کامل برسد، نوبت به شخص شما می‌رسد که اکنون در یک مسیر طولانی قرار دارید و باید خود را برای این مسیر آماده کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  روند طبیعی از دست رفتن دندان در کودکان

 دوره تنظیم براکت

 هنگامی که پس از نصب براکت اینویزالاین به منزل مراجعه می‌کنید، لازم است که چند چیز در مورد آنها بدانید که ممکن است در کلینیک و مطب دندانپزشکی به شما گفته نشود. لازم است بدانید که تنظیمات قابل توجهی در مورد این براکت ها وجود دارد. حتی ممکن است بعد از مدتی متوجه شوید که با دندان‌های شما تناسب کافی ندارند، و باید مجدد به متخصص ارتودنسی خود مراجعه کنید.

این ابزارها با توجه به الگوی دندان‌های شما طراحی و ساخته شده‌اند و باید پس از دو هفته درمان، با الگوهای دندانی شما همخوانی مناسبی داشته باشد. البته نیازی به نگرانی نیست و در چند روز اول استفاده از اینویزالاین ممکن است درد یا ناراحتی عمومی تجربه کنید که مصرف داروهای حاوی آسپرین می‌تواند به شما کمک کند. اگر چه این درد تا پایان دوره دوهفته‌ای ادامه دارد، اما بعد از این مدت برطرف خواهد شد.

بنابراین اگر بعد از ۲ هفته همچنان با درد شدید و ناراحتی، مواجه هستید، بهتر است به متخصص ارتودنسی خود مراجعه کنید و موضوع را با آنها در میان بگذارید. همچنین ممکن است هنگام استفاده از این براکت ها، با اختلال در الگوی گفتاری خود مواجه شوید که به دلیل کم تجربگی شما در استفاده از این ابزارها است. این کار با تمرین به راحتی برطرف می‌شود. می‌توانید در طول روز چند بار در جلوی آینه با خودتان صحبت کنید و براحتی مسئله را کنترل کنید.

مراحل درمان با روش ارتودنسی نامرئی (اینویزالاین)

مراحل درمان با روش ارتودنسی نامرئی (اینویزالاین)

نحوه تمیز کردن براکت اینویزالاین

تمیز نگه داشتن براکت اینویزالاین در روند درمانی آن بسیار مهم است. دندانپزشک در تنظیم یک برنامه بهداشتی برای مقابله با موارد مختلف به شما کمک می‌کند. هر بار که دندان‌های خود را مسواک بزنید، لازم است که این ابزارها را نیز ‌شست و شو دهید. در حقیقت آنها باید بخشی از برنامه‌های بهداشتی دهان و دندان شما باشند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  رابر بند و نحوه استفاده از آن

 هرگز اجازه ندهید که مواد غذایی به هنگام استفاده از این براکت ها در دندان‌ها باقی بماند، این موضوع باعث تشکیل پلاک به سطح آنها شده که به مرور زمان ممکن است به دستگاهای شما آسیب برساند. لثه‌ها یکی دیگر از بخش‌هایی هستند که به طور مستقیم با این براکت ها در ارتباط هستند و معمولاً سطح و لبه‌های آنها به طور مستقیم با دندان‌ها در ارتباط هستند. این موضوع باعث می‌شود که تمیز کردن آنها بسیار مشکل شود و به آنها صدمه جدی وارد کند.

 زمان برداشتن براکت

 برای دریافت بهترین نتایج از این ابزارها، لازم است که بین ۲۰ تا ۲۲ ساعت از طول روز بر روی دندان‌ها نصب شوند. در مورد براکت های سنتی هیچ حق انتخاب دیگری برای شما وجود ندارد و باید ۲۴ ساعت و ۷ روز هفته آنها را در دهان داشته باشید. خوردن و تمیز کردن به هنگام استفاده از براکت ارتودنسی فلزی همسشه سخت است.

اما اینویزالاین این شانس را به شما می‌دهد که هنگام خوردن و مسواک زدن آنها را از دهان خود خارج کنید. برای جلوگیری از صدمه به این ابزارها لازم است که هنگام خوردن غذاهای سخت و تند، و نوشیدنی‌های بسیار گرم از آنها استفاده نکنید. پس از خوردن غذا و شستن دندان‌ها، می‌توانید مجدداً براکت را بر روی دندانهای خود نصب کنید. استفاده از اینویزالاین بسیار ساده و راحت است و با رعایت برخی نکات ابتدایی می‌توانید روند درمان خود را بهبود بخشید.

0/5 (0 نظر)