جراحی ارتودنسی که تحت عنوان جراحی ارتوگناتیک نیز شناخته می شود، نوعی درمان ارتودنسی است که برای اصلاح مشکلات حاد شامل مشکلات شدید بایت، غیر عادی بودن استخوان فک و مال اکلوژن استفاده می شود. جراحی دهان و فک یکی از 9 شاخه شناخته شده دندانپزشکی است و تمرکز آن روی درمان موارد پیچیده کرانیوفاسیال  است که دهان، فک، صورت و جمجمه را درگیر کرده اند. اگر به جراحی ارتودنسی نیاز داشته باشید، ارتودنتیست شما با همکاری یک متخصص جراحی دهان و فک این مشکل را برطرف خواهد کرد تا مطمئن شود بهترین مراقبت از شما به عمل آمده است.

 

جراحی ارتودنسی (جراحی ارتوگناتیک)

جراحی ارتودنسی (جراحی ارتوگناتیک)

چه زمانی ممکن است جراحی ارتودنسی نیاز باشد؟

جراحی ارتودنسی ممکن است برای درمان افراد بزرگسالی استفاده شود که بایت آنها مشکل دارد یا از لحاظ زیبایی با مشکل مواجه هستند. عموماً رشد فک در دختران در سن 16 سالگی و در پسران در سن 18 سالگی متوقف می شود. برای انجام جراحی ارتودنسی، باید رشد فک متوقف شده باشد. نیاز به جراحی ارتودنسی زمانی احساس می شود که دو فک به درستی در یک راستا قرار نگیرند و مشکل بایت تنها با استفاده از درمان ارتودنسی برطرف نشوند. جراحی ارتودنسی به رفع مشکل ناصافی بایت کمک می کند. پس از آن از براکت های ارتودنسی برای جابجایی دندان ها به محل درست خود استفاده می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درد غیر معمول صورت

 

جراحی ارتودنسی (جراحی ارتوگناتیک)

جراحی ارتودنسی (جراحی ارتوگناتیک)

چگونه مطمئن شویم به جراحی ارتودنسی نیاز داریم؟

ارتودنتیست می تواند به شما بگوید که آیا جراحی ارتودنسی به عنوان بخشی از درمان شما نیاز است یا خیر. بسته به شدت مشکل شما و نیز صاف بودن فک ها، ممکن است به جراحی ارتودنسی نیاز داشته باشید. برای درمان ناهماهنگی های فک، کاموفلاژ، جراحی و روش های درمان مختلفی وجود دارد که اغلب با مکانیزم درمان ارتودنسی در تضاد هستند و نیاز است تصمیمات مختلفی اتخاذ شود. معاینات پیش از درمان جراحی بیمار از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. جنبه های زیبایی، عملکرد، ثبات، و نیز طول درمان باید مد نظر قرار بگیرند و اطلاعات کافی در اختیار بیمار قرار بگیرد زیرا بیمار بخشی از روند تصمیم گیری است.

جراحی ارتودنسی چگونه عمل می کند؟

پیش از جراحی ارتودنسی ممکن است درمان ارتودنسی پیش از جراحی انجام شود که هدف آن جابجایی دندان ها به جای درست است که اجازه می دهد در زمان جراحی اسکلت جمجمه در بهترین وضعیت خود قرار داشته باشد. هر چند صاف کردن داخل قوس دندانی شبیه ارتودنسی معمول است، اما هم تراز کردن فک ها در بیمارانی که نیاز به جراحی دارند، به طور خود به خود انجام نمی شود.

 

جراحی ارتودنسی (جراحی ارتوگناتیک)

جراحی ارتودنسی (جراحی ارتوگناتیک)

 

جراح فک و صورت جراحی شما را انجام خواهد داد و این جراحی در بیمارستان انجام خواهد شد. جراحی ارتودنسی، بسته به وضعیت هر بیمار، چندین ساعت طول خواهد کشید. با تکمیل فرایند جراحی، شما به یک دوره استراحت دو هفته ای نیاز خواهید داشت. از آنجا که جراحی ارتودنسی از جمله درمان های اصلی است، پیشنهاد می کنیم پیش از انجام آن تا پایان بهبودی کامل، برای گرفتن مرخصی از محل کار، یا غیبت پزشکی از مدرسه برنامه ریزی کنید. پس از بهبودی کامل استخوان فک، ارتودنتیست مجدداً بایت شما را تنظیم خواهد کرد. پس از جراحی، باید از براکت های ارتودنسی استفاده کنید. معمولاً براکت ها ظرف مدت 6 تا 12 ماه پس از جراحی برداشته می شوند. با برداشته شدن براکت ها باید از ریتینر استفاده کنید تا زیبایی لبخند شما حفظ شود.

خطرات همراه با جراحی ارتودنسی

مانند دیگر جراحی های اصلی، جراحی ارتوگناتیک ممکن است با خطرات خاصی همراه باشند. با این حال، فرایند جراحی ارتودنسی چیز جدیدی نیست و سال هاست که در کلینیک های دندانپزشکی و بیمارستان ها انجام می شود. اگر از جراحی ارتوگناتیکی که در پیش دارید هراس دارید، با ارتودنتیست خود راجع به جزئیات آن صحبت کنید.

جراحی فک اگر توسط یک متخصص جراح فک و صورت مجرب انجام شود بسیار بی خطر است. اما خطرات جراحی فک عبارتند از: از دست رفتن مقدار زیادی خون، عفونت، آسیب به عصب، شکست فک، بازگشت فک با محل قبل، مشکلات مربوط به درست قرار گرفتن فک ها روی یکدیگر و درد فک، نیاز به جراحی بیشتر، نیاز به انجام درمان ریشه (عصب کشی) روی یک دندان خاص و از دست رفتن قسمت خاصی از استخوان فک.

پس از جراحی نیز ممکن است بیمار با مشکلاتی مانند درد و تورم مواجه شود. مشکلات مربوط به غذا خوردن را می توان با استفاده از مکمل های غذایی خاص یا مشاوره با یک متخصص تغذیه برطرف نمود. مدتی زمان می برد تا فرد به ظاهر جدید چهره خود عادت کند.

فواید جراحی ارتودنسی

برای بسیاری از بیماران، مهم ترین مزیت جراحی ارتودنسی این است که صاحب لبخندی زیبا خواهند شد که تا پایان عمر با آنها همراه خواهد بود. اصلاح مشکل بایت و مال اکلوژن یا ناهنجاری های فک، خواه با جراحی ارتودنسی خواه با روش های غیر جراحی ارتودنسی در نهایت به داشتن لبخندی زیبا کمک خواهند کرد که به افزایش اعتماد به نفس فرد کمک زیادی خواهد کرد. علاوه بر این، مشکلاتی که فرد با آنها مواجه است مانند درست جویدن غذا، واضح حرف زدن و آپنه خواب، برطرف خواهند شد.

آیا می توان جراحی ارتودنسی را انجام نداد؟

در بیماران جوانتر، رشد بیشتر استخوان فک همراه با مداخلات منظم درمان ارتودنسی می تواند به درمان جلو آمدگی فک یا عقب بودن آن کمک کند. ارتودنتیست می تواند برای اصلاح مسیر رشد استخوان فک از ابزارهای مختلفی استفاده کند و از نیاز به جراحی در برخی بیماران پیشگیری کند. با این حال، در افراد بزرگسال، و نیز در بیمارانی که رشد استخوان فک آنها متوقف شده است، ارتباط نادرست دندان ها و فک ها با یکدیگر تنها با کمک جراحی ارتودنسی برطرف خواهد شد. به همین دلیل همواره پیشنهاد می شود کودک خود را از کودکی نزد ارتودنتیست ببرید تا در صورت لزوم، تحت درمان ارتودنسی پیشگیرانه قرار بگیرد و نیاز نباشد در آینده تحت جراحی ارتودنسی قرار بگیرد.

 

0/5 (0 نظر)