همه از خطرات مصرف دخانیات و کشیدن سیگار آگاهی داریم، اما آیا می دانستید که کشیدن سیگار می تواند تأثیرات طولانی مدت روی سلامت دهان و دندان ها داشته باشد و می تواند برای درمان های پیشگیرانه و اصلاحی ارتودنسی مشکلات بسیاری ایجاد کند؟

مشکلات درمان ارتودنسی ناشی از کشیدن سیگار

در زیر به برخی مشکلات و تأثیرات سوء کشیدن سیگار روی سلامت دهان و دندان بیمارانی خواهیم پرداخت که تحت درمان ارتودنسی قرار دارند و از بریس ها (مجموع براکت ها و سیم کمانی) استفاده می کنند.

سلامت دهان

حفظ سلامت دندان ها و لثه ها همیشه مهم بوده است، اما حین قرار گرفتن تحت درمان های اصلاحی دندانپزشکی از اهمیت بیشتری برخوردار است. دندان ها و لثه های قوی تر به درمان هایی مانند صاف کردن دندان ها واکنش بهتری نشان می دهند و نتایج بهتری در پی خواهند داشت، بنابراین، کشیدن سیگار با وجود براکت های ارتودنسی روی دندان ها، احتمال بروز مشکلاتی از قبیل زخم های دهان و خونریزی لثه طی فرایند صاف کردن دندان ها را افزایش خواهد داد.

آسیب و بهبود

کشیدن سیگار منجر به تشکیل پلاک در پاکت های بین لثه و دندان خواهد شد. این مشکل نه تنها موجب تضعیف بافت های لثه خواهد شد بلکه در صورتی که درمان نشود به شرایطی از قبیل بیماری لثه و پریودنتیت (التهاب لثه) ختم خواهد شد. حتی در مراحل اولیه این ناراحتی ها موجب تضعیف دندان ها و لثه ها می شوند و بهبود در طول دوره ی درمان اصلاحی، مانند صاف کردن دندان ها، را دشوارتر خواهد کرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دیابت و درمان ارتودنسی – بخش دوم

اگر طرح درمان شامل کشیدن دندان، جراحی فک، یا کاشت ایمپلنت دندانی نیز باشد، بهبود آن منطقه با تأخیر خواهد بود یا اینکه به صورت کامل صورت نخواهد گرفت.

تأثیر دخانیات و سیگار بر درمان ارتودنسی

تأثیر دخانیات و سیگار بر درمان ارتودنسی

بوی بد دهان

بیمارانی که از براکت های ارتودنسی استفاده می کنند باید به دقت مراقب بهداشت دهان و دندان های خود باشند تا مطمئن شوند ذرات غذا کنار براکت ها باقی نمانده است، زیرا می تواند منجر به بوی بد دهان شود. به همین ترتیب، ذراتی که حین کشیدن سیگار به بافت داخل دهان و حلق می چسبند، منجر به ایجاد بوی بد می شوند، مخصوصاً اگر به براکت ها بچسبند.

ایجاد لکه

تأثیر دخانیات و سیگار بر درمان ارتودنسی

تأثیر دخانیات و سیگار بر درمان ارتودنسی

 

تنفس دود سیگار برای ظاهر دندان ها نیز پیامدهای بدی به همراه دارد، و منجر به ایجاد لکه های پر رنگی خواهد شد که از بین بردن آنها بدون درمان های تخصصی کار دشواری خواهد بود. این مشکل با وجود براکت های ارتودنسی تشدید خواهد شد و سطح مینای دندان، جایی که براکت روی آن قرار ندارد لکه بوجود می آید و قسمت های زیر براکت دست نخورده باقی می مانند، با برداشتن براکت ها تفاوت رنگ مشهودی بوجود خواهد آمد.

تسریع ابتلا به بیماری لثه

تأثیر دخانیات و سیگار بر درمان ارتودنسی

تأثیر دخانیات و سیگار بر درمان ارتودنسی

 

حتی با وجود رعایت دقیق بهداشت دهان و دندان، با کشیدن سیگار در طول درمان ارتودنسی بیماری پریودنتال به شدت افزایش خواهد یافت.

جابجایی ضعیف دندان ها

اگر انتظار دارید که در طول درمان ارتودنسی دندان ها به خوبی جابجا شوند، بافت های متصل به دندان ها و استخوان باید سالم باشند. از آنجا که استفاده از دخانیات و تنباکو می تواند فرد را مستعد ابتلا به بیماری پریودنتال کند، ممکن است از تأثیر بریس ها کاسته شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مراحل نصب کردن براکت ارتودنسی

احتمال بازگشت به حالت اول

پس از تکمیل درمان ارتودنسی، بیماری پریودنتال می تواند احتمال بازگشت دندان ها به وضعیت پیش از درمان را افزایش می دهد.

آسیب لثه ناشی از تنباکوی بدون دود

تنباکوی جویدنی می تواند اطراف براکت های ارتودنسی گیر کند و موجب آسیب بیشتر به بافت لثه شود.

تأثیر دخانیات و سیگار بر درمان ارتودنسی

تأثیر دخانیات و سیگار بر درمان ارتودنسی

 

دیگر آسیب های تنباکو

تنباکو حاوی انواع مواد شیمیایی خطرناک است که حین دود کردن یا جویدن آن وارد دهان می شوند. با دود کردن یا بجوید تنباکو، احتمال بروز مشکلات زیر را افزایش می دهید:

  • سرطان دهان و حلق
  • بیماری پریودنتال (لثه)
  • تأخیر در جابجایی دندان ها
  • بهبودی ضعیف پس از جراحی های دهان
  • تحلیل لثه
  • پوسیدگی (حفره های) دندان ها
  • شکست کاشت ایمپلنت های دندانی

تأثیرات منفی دخانیات بر اینویزیلاین

تأثیر دخانیات و سیگار بر درمان ارتودنسی

تأثیر دخانیات و سیگار بر درمان ارتودنسی

 

اینویزیلاین یکی از جایگزین های ارتودنسی سنتی است. به جای استفاده از براکت ها و سیم های فلزی در بریس های سنتی، اینویزیلاین عبارت است از استفاده از تری های الاینرهای پلاستیکی شفاف. بیمارها این تری ها را به صورت تمام وقت روی دندان های خود قرار می دهند، غیر از هنگام خوردن، نوشیدن و تمیز کردن دندان ها. بیمار هر دو هفته یک تری جدید دریافت می کند تا به تدریج دندان ها را به جای بهتری جابجا کنند. این تری ها به صورت سفارشی برای دندان های هر بیمار ساخته می شوند و کل فرایند درمان، الاینر به الاینر، با استفاده از الگوهای کامپیوتری پیشرفته، با دقت برنامه ریزی می شود. در واقع هر تری به دقت قالب گیری می شود تا طی مدت زمانی کوتاه دندان ها به بهترین وضعیت خود برسند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی و دندانپزشکی زیبایی

چگونگی تأثیر دخانیات بر درمان ارتودنسی با اینویزیلاین

علیرغم متحرک بودن اینویزیلاین ها و امکان مصرف دخانیات یا جویدن تنباکو، این ایده به هیچ عنوان خوب نیست. تنباکو می تواند روی تری های الاینر لکه ایجاد کند و برای سلامت عمومی بدن مشکلات جدی در پی داشته باشد. از آنجا که تنباکو می تواند زیر تری های الاینر گیر کند باعث می شود در تمام طول روز دندان در معرض تنباکو قرار داشته باشد، که می تواند منجر به بروز مشکلاتی از قبیل بیماری لثه، پوسیدگی دندان و فرسایش اسیدی آنها شود.

انتخاب شما تفاوت ایجاد می کند

تأثیر دخانیات و سیگار بر درمان ارتودنسی

تأثیر دخانیات و سیگار بر درمان ارتودنسی

 

ریسک نکنید و فرایند درمان خود را پیچیده نکنید. در طی درمان ارتودنسی به مضرات دود کردن یا جویدن تنباکو طی این دوران با دقت فکر کنید. شما با کمک درمان ارتودنسی سخت تلاش می کنید تا صاحب لبخندی زیبا و شفاف شوید. اکنون زمان خوبی است که به ترک دخانیات فکر کنید و برای سلامت خود انتخاب درستی داشته باشید. بهتر است قبل از آغاز درمان ارتودنسی مصرف هر گونه دخانیات را ترک کنید تا از سلامت دهان و دندان خود مطمئن شوید.

0/5 (0 نظر)