بریس ها –شامل براکت هایی که با استفاده از چسب مخصوص ارتودنسی به دندان ها متصل می شوند و سیم های منعطفی که با استفاده از یک قطعه ی پلاستیکی شفاف یا رنگی درون بریس ها نگه داشته می شوند- با وارد آوردن فشار آرام و مداوم به دندان ها عمل می کنند و به تدریج آنها را به محل درست خود هدایت می کنند. در برخی موارد، الاستیک های ارتودنسی (که تحت عنوان رابر بند یا بند پلاستیکی نیز شناخته می شوند) به منظور وارد کردن فشار بیشتر در جهت خاصی استفاده می شوند تا بتوانند هر دندان یا یک دسته از دندان ها را جابجا کنند و معمولاً به منظور بهبود بایت استفاده می شوند.

الاستیک های ارتودنسی ممکن است به همراه الاینرهای شفاف از قبیل اینویزیلاین نیز استفاده شوند، مخصوصاً زمانی که دندان ها به جابجایی های پیچیده نیاز دارند یا بایت نیاز به تنظیم دارد.

هدف استفاده از الاستیک ها در درمان ارتودنسی

الاستیک ارتودنسی یا کِش ارتودنسی

الاستیک ارتودنسی یا کِش ارتودنسی

 

رابر بند یا الاستیک برای هر بیمار به گونه ای متفاوت تنظیم می شود و اصولاً به قلاب های ظریف روی براکت های دندان های فک بالا و پایین متصل می شود در صورتی که از الاینرهای شفاف استفاده می کنید، الاستیک به نگین های شفاف ریزی که به چند دندان متصل شده اند وصل می شود. اگر این الاستیک های ظریف به طور مداوم و هر روز استفاده شوند، فشار یکنواخت مورد نیاز برای هدایت دندان ها به محل درست را وارد خواهند کرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آشنایی با وسایل و فرآیندهای ارتودنسی

این الاستیک ها معمولاً از لاتکس با گرید پزشکی ساخته می شوند، که تماس آنها با فضای داخل دهان بی خطر است، اما گزینه های فاقد لاتکس نیز در دسترس هستند- درست حدس نزده اید، اینها کش های لاستیکی معمولی یا کش مو نیستند! ارتودنتیست شما را راهنمایی خواهد کرد که چگونه آنها را به براکت ها متصل کنید، این کار خیلی زود به یک عادت تبدیل خواهد شد.

چرا باید الاستیک ها را در اختیار ارتودنتیست قرار داد؟

الاستیک ارتودنسی یا کِش ارتودنسی

الاستیک ارتودنسی یا کِش ارتودنسی

 

برای افرادی که با استفاده از روش های خانگی، مانند نخ دندان یا کش مو، تلاش می کنند لبخند خود را اصلاح کنند، طی سال های اخیر نگرانی بوجود آمده است. این روش بسیار خطرناک است و می تواند به دندان ها و لثه ها آسیب بزند، که اغلب منجر به عفونت دندان ها یا از دست رفتن آنها خواهد شد.

هرگز خودتان به صورت غیر اصولی و بدون توصیه های ارتودنتیست، با فشار فرم دندان ها را تغییر ندهید- مثلاً اگر نیازی به استفاده از الاستیک ها نیست خودتان آنها را به درمانتان اضافه نکنید یا سعی نکنید با افزایش تعداد رابر بندها تغییرات سریعی ایجاد کنید- زیرا این کار می تواند به ریشه های دندان ها آسیب بزند و می تواند حتی منجر به از دست رفتن دندان شود.

بایدها و نبایدهای الاستیک های ارتودنسی

اگر توصیه ی ارتودنتیست به شما این باشد که باید از الاستیک های ارتودنسی به عنوان بخشی از درمان ارتودنسی با بریس یا اینویزیلاین استفاده کنید، مهم است که نکات زیر را دنبال کنید:

  • باید– سعی کنید همیشه و همه جا با خود الاستیک اضافی داشته باشید تا در صورت بریده یا گم شدن الاستیک روی براکت ها، یک الاستیک جدید جایگزین آن کنید. با استفاده ی مداوم از الاستیک ها می توانید اطمینان داشته باشید که درمان ارتودنسی شما همواره در حال پیشرفت است.
  • نباید– تعداد  الاستیک ها را دو برابر کنید (مگر آنکه ارتودنتیست مشخص کرده باشد) زیرا می تواند به دندان یا دندان ها فشار زیادی وارد کند و واقعاً به ریشه های آنها صدمه بزند.
  • باید– همیشه پیش از خارج کردن یا تعویض الاستیک ها دست های خود را بشویید.
  • نباید– رابر بند را خیلی بکشید زیرا استحکام خود را از دست می دهد و تأثیرگذار نخواهد بود.
  • باید– با ارتودنتیست خود تماس بگیرید، اگر رابر بند نداشتید. ارتودنتیست شما معمولاً الاستیک های زیادی در اختیار شما قرار خواهد داد تا همیشه برای مواقع ضروری الاستیک داشته باشید. نوع الاستیکی که استفاده می کنید را یادداشت کنید تا اگر الاستیک های شما تمام شد بتوانید آن را تهیه کنید (زیرا الاستیک ها با برندها و اندازه های مختلفی در دسترس هستند).
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آشنایی با ایمپلنت های دندانی

الاستیک ها یکی از بخش های کلیدی درمان ارتودنسی هستند و برای افرادی که تحت درمان ارتودنسی با استفاده از بریس ها یا اینویزیلاین هستند، یادگیری نحوه ی برداشتن و تعویض آنها بخش مهمی از فرایند درمان است. پیش از آنکه ارتودنتیست فرایند درمان را آغاز کند توضیحات کافی در رابطه با همه ی ابزارها ارائه خواهد کرد تا با تمام جنبه های درمان آشنا شوید زیرا استفاده از الاستیک در افراد مختلف متفاوت خواهد بود.

الاستیک ها چه تأثیری روی هزینه ی درمان ارتودنسی دارند؟

الاستیک ارتودنسی یا کِش ارتودنسی

الاستیک ارتودنسی یا کِش ارتودنسی

 

از آنجا که الاستیک های کشی که روی بریس ها قرار می گیرند تقریباً کوچک هستند، به راحتی در دسترس هستند و با قیمتی اندک ساخته می شوند، تأثیر زیادی روی کل هزینه ی درمان ارتودنسی نخواهند داشت. این که آیا برای کمک به جابجایی دندان ها نیاز است از بریس ها استفاده کنید یا نه پیش از آغاز درمان مورد بررسی قرار می گیرد تا به ارتودنتیست اجازه دهد مطمئن شود از ابتدا برای شما براکت درست استفاده می شود.

در هر جلسه مراجعه به ارتودنتیست، تعداد کافی الاستیک در اختیار شما قرار می گیرد تا در صورت نیاز بتوانید فوراً آنها را تعویض کنید. اما مهم است که حین استفاده از الاستیک ها توصیه های ارتودنتیست خود را دنبال کنید، زیرا استفاده ی نادرست، مانند افزایش تعداد الاستیک ها یا استفاده از آنها روی دیگر دندان ها می تواند صدماتی در پی داشته باشد که اصلاح آنها پر هزینه خواهد بود.

 

5/5 (1 نظر)