براکت توربو چیست؟

براکت توربو که به آن بایت توربو و نگین توربو نیز گفته میشود، در واقع یک دکمه پلاستیکی یا فلزی کوچک است که به سطح پشتی دندانهای جلویی بالایی (شکل بالا) یا سطح جونده دندانهای عقبی چسبانده میشود. براکت توربو در انواع رنگها قابل تهیه است. این نگینهای کوچک به سطح پشتی دندانهای جلویی یا عقبی چسبانده میشوند تا جلوی بسته شدن بیش از حد فک در این ناحیه از دهان را بگیرند. در واقع وجود این دکمه در پشت دندان بالا باعث میشود فکها نتوانند بیشتر در هم فرو بروند. براکت توربو برای اصلاح مشکل اوربایت و ساده کردن درمان استفاده میشود.

نگین یا براکت توربو چیست؟

نگین یا براکت توربو چیست؟

دلایل نیاز به براکت توربو چیست؟

دو دلیل برای استفاده از توربو در درمان ارتودنسی وجود دارد که به صورت زیر است:

  • هنگام بسته‌ بودن فکها هنگامی که دندان‌ها با براکت توربو تماس پیدا می‌کنند، فشار به آنها وارد می‌شود که به حرکت آنها به موقعیت مطلوب کمک می‌کند. غالباً از این روش برای کمک به اصلاح اوربایت شدید استفاده می‌شود اما در شرایط دیگر نیز ممکن است مورد استفاده قرار بگیرد.
  • در صورت استفاده از براکت توربو، هنگامی که فکها بسته می‌شوند وجود این وسیله مانع فرو رفتن دندان‌ها در براکت ارتودنسی فک مقابل میشود و احتمال شکستن یا آسیب دیدن براکت یا دندانهای فک مقابل کاهش می‌یابد.
شکل اوربایت

شکل اوربایت

اوربایت به وضعیتی گفته می‌شود که در آن دندان‌های جلویی بالایی بیش از اندازه پایین آمده و بخش زیادی از سطح دندان‌های پایینی را می‌پوشانند در حالی که در بایت نرمال تقریباً حدود یک سوم از سطح دندان‌های پایینی باید پشت دندان‌های جلویی بالایی قرار بگیرد و بقیه آن باید نمایان باشد. براکت توربو باعث می‌شود هنگام بستن فکها ، دندان‌ها بیش از اندازه در هم فرو نروند.

نگین یا براکت توربو چیست؟

نگین یا براکت توربو چیست؟

در صورت شکستن یا جدا شدن براکت توربو چه باید کرد؟

احتمال شکستن آن بسیار کم است. اما در صورتی که براکت توربو از دندان جدا شود جای نگرانی نیست. میتوانید به ارتودنتیست مراجعه کنید و آنها را دوباره بچسبانید. در صورتی که براکت توربو را گم کرده باشید می‌توان از براکت توربوی جدید برایتان استفاده کرد. با این حال در صورتی که حرکت مورد نظر انجام شده باشد و اصلاح صورت گرفته باشد، ممکن است دیگر نیازی به آن وجود نداشته باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آشنایی با مشکلات بایت

جویدن با براکت توربو چگونه است؟

هنگامی که در ابتدا براکت توربو به دندانهای جلویی چسبانده می‌شود، ممکن است هنگام جویدن دندانهای عقبی کاملاً به هم نرسند. در صورتی که براکت توربو برای دندانهای عقبی استفاده می‌شود ممکن است دندان‌های جلویی به هم نرسند. این وضعیت موقتی بوده و خیلی زود برطرف می‌شود. در هفته اول غذاهای نرم مصرف کنید تا بتوانید به شرایط جدید عادت کنید. همچنین ممکن است در ابتدا نحوه صحبت کردن و تکلم نیز کمی تحت تأثیر قرار بگیرد اما ظرف یک هفته وضعیت گفتار، طبیعی می‌شود.

0/5 (0 نظر)