همه افرادی که روی دندان های خود براکت ارتودنسی دارند منتظرند روزی به لبخندی زیبا دست پیدا کنند، بنابراین دور از انتظار نیست زمانی که براکت ها برای مدت زمان طولانی تری روی دندان ها باقی می مانند، فرد از دستیابی به این هدف نا امید شود. به چند دلیل ممکن است براکت های ارتودنسی بیشتر از زمانی که پیش بینی می شد روی دندان ها باقی بمانند، و هر بیمار ارتودنسی طرح درمان خاص خود را خواهد داشت. متن زیر را بخوانید تا به جواب سؤالات خود در این رابطه دست پیدا کنید.

زمان برداشتن براکت ارتودنسی

زمان برداشتن براکت ارتودنسی

چرا هنوز براکت ها روی دندان های من هستند؟

البته، شایع ترین سؤالی که بیماران مطرح می کنند این است که چرا حتی پس از اینکه دندان ها صاف به نظر می رسند، ارتودنتیست براکت ها را از روی دندان های من بر نمی دارد. به خاطر داشته باشید که ارتودنتیست بیشتر از شما به کوچکترین جزئیات توجه می کند، بنابراین ممکن است هنوز دندان های شما مشکل جزئی در صاف بودن داشته باشند که شما به آن دقت نمی کنید. این سه دلیل شایع ترین دلایلی هستند که چرا باید براکت ها باید بیشتر از زمان مورد انتظار روی دندان ها باقی بمانند.

 

بایت شما هنوز نیاز به اصلاح دارد.

اکثر بیماران تصور می کنند مهمترین تمرکز براکت ها بستن فاصله بین دندان ها، کاهش فشردگی بسیار زیاد دندان ها، یا صاف کردن دندان های کج و ناصاف است. این سوء تعبیر باعث نا امیدی افراد زیادی شده است که می پرسند “چرا در حالی که اکنون دندان های من صاف هستند، هنوز براکت ها روی دندان های من هستند؟” براکت ها لبخندی خلق می کنند که زیبایی آن جذابیت بیشتری دارد، اما مهمترین وظیفه آنها این است که همه دندان های شما را برای گاز زدن و جویدن صحیح در بهترین وضعیت قرار دهند. درمان با کمک براکت های ارتودنسی در چند مرحله انجام می شود، و آخرین مرحله اصلاح بایت است تا این اطمینان حاصل شود که دندان ها به درستی روی یکدیگر قرار می گیرند. ممکن است در طول این مرحله متوجه تغییرات چشمگیری نشوید، اما هنوز مهم است که دست نگه دارید تا پیش از برداشتن براکت ها فرایند درمان تکمیل شود.

زمان برداشتن براکت ارتودنسی

زمان برداشتن براکت ارتودنسی

فرایند درمان شما آهسته تر از معمول پیش می رود.

کاملاً قابل درک است که افسرده و ناراحت شوید اگر تصور می کردید که در زمان مشخصی براکت ها از روی دندان های شما برداشته می شوند، با این حال اکنون ارتودنتیست شما می گوید باید چند ماه بیشتر روی دندان های شما باقی بمانند. به خاطر داشته باشید که شرایط هر مورد متفاوت است، بنابراین برای ارتودنتیست شما دشوار خواهد بود که زمانبندی دقیق براکت ها را پیش بینی کند. دندان های برخی افراد محکم تر در فک واقع شده اند، بنابراین با سرعت کمتری جابجا خواهند شد. از سوی دیگر، اگر بر اساس برنامه ای که به شما گفته شده است برای سفت کردن براکت ها مراجعه نکنید، تکمیل درمان شما به زمان بیشتری نیاز خواهد داشت.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عضلات صورت و تأثیر آنها روی دندان ها

اگر همیشه جلسات چکاپ خود را عقب می اندازید، نتیجه نهایی این است که زمان بیشتری طول می کشد تا براکت ها از روی دندان ها برداشته شوند. در صورتی که در طول درمان با بریس ها دهان شما زخم شود یا آسیب ببیند یا اگر براکت ها و سیم های کمانی بریس شما مدام بین دو جلسه مراجعه شکسته می شوند، ممکن است درمان شما بیشتر از معمول طول بکشد. اگر تمام دستورالعمل های ارتودنتیست مربوط به بهداشت دهان و رابر بندها را دنبال نکنید، خطر طول درمان طولانی تر را افزایش می دهید.

دندان ها نیاز به زمان دارند تا در جای خود محکم شوند.

زمانی که دندان ها در وضعیت درستی قرار می گیرند، نباید فوراً براکت ها از روی دندان ها برداشته شوند. برای ماهیچه ها، استخوان ها، و دندان های درون دهان زمان می برد تا با وضعیت جدید دندان ها و ریشه هایی که جابجا شد اند تطبیق پیدا کنند. براکت ها کمک می کنند دندان ها در محل درست خود باقی بمانند در حالی که این دندان ها سعی می کنند در محل جدید خود به ثبات برسند. ارتودنتیست ها ممکن است به بیماران توصیه کنند پس از صاف و تنظیم شدن دندان ها، برای برداشتن براکت ها 6 ماه صبر کنند. این دوره انتظار به دندان ها زمان می دهد تا در محل خود تثبیت شوند زیرا حدود یک سال طول می کشد تا بافت های لثه کاملاً محکم شوند. به همین دلیل پس از برداشتن براکت ها باید استفاده از ریتینر را ادامه داد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  از کجا بدانیم که مشکل بایت داریم؟

زودتر برداشتن براکت ها چه خطراتی دارد؟

برخی بیماران تمایل دارند براکت های آنها زودتر برداشته شوند زیرا تصور می کنند دندان های آنها خوب به نظر می رسند و دیگر از براکت ها خسته شده اند. برداشتن براکت ها پیش از آنکه ارتودنتیست از وضعیت دندان ها مطمئن شود و اعلام کند که می توان آنها را برداشت، همیشه ایده خطرناکی بوده است. مهم ترین خطر این است که دندان ها به شدت جابجا شوند. در صورتی که پس از قرار گرفتن دندان ها در جای درست به آنها زمان داده نشود تا در جای خود تثبیت شوند، با جابجایی چشمگیر آنها مواجه خواهیم شد. استفاده از ریتینر می تواند کمک بزرگی بکند، اما نمی تواند به تک تک دندان ها کمک کند دقیقاً در جای خود صاف باقی بمانند. در صورتی که در نتیجه زود برداشتن براکت ها، دندان ها به وضعیت قبل برگردند ممکن است نیاز باشد مجدداً برای براکت ها هزینه کنید، در اثر فشردگی در دندان ها حفره ایجاد شود، یا به واسطه ناصاف بودن بایت در جویدن مشکل پیدا کنید.

زمان برداشتن براکت ارتودنسی

زمان برداشتن براکت ارتودنسی

علائم آمادگی دندان ها برای برداشتن براکت ها

به محضی که دندان های شما صاف شوند، ممکن است تصور کنید می توانید فوراً براکت ها را بردارید. با این حال، ارتودنتیست عموماً توصیه نمی کند براکت ها را بردارید تا زمانی که چند نشانه ببیند. اول اینکه، دندان ها باید کاملاٌ صاف و یکدست به نظر برسند و هیچ فاصله زیادی بین آنها وجود نداشته باشد. سپس ارتودنتیست به نحوه قرار گرفتن دندان ها روی یکدیگر دقت می کند تا از وضعیت بایت مطمئن شود. آخرین نکته قرار گرفتن درست برجستگی های روی سطح جونده دندان های فک بالا و پایین روی یکدیگر است. با مشاهده این علائم می توان انتظار داشت زمان برداشته شدن براکت ها فرا رسیده است. اما باز هم ممکن است نیاز باشد اندکی صبر کنید تا علائم تثبیت شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مدت زمان طول کشیدن درمان ارتودنسی
0/5 (0 نظر)