درمان ارتودنسی در کودکان

همه ما می‌دانیم درمان ارتودنسی برای صاف و مرتب کردن دندان‌ها و فکها استفاده می‌شود و همه ما می‌دانیم انجام این درمان برای زیبایی لبخند و حفظ سلامت دهان اهمیت زیادی دارد. اما حتماً شما هم افرادی در سنین مختلف را با سیم ‌کشی دندان‌ها دیده ‌اید، بنابراین این سوال ممکن است برایتان پیش بیاید که چه زمانی برای درمان ارتودنسی بهترین سن محسوب می‌شود؟ اکادمی ارتودنتیست های آمریکا توصیه می‌کند تمامی کودکان در سن هفت ‌سالگی باید به ارتودنتیست نشان داده شوند و تحت غربالگری قرار بگیرند. به ارتودنسی در این سن ارتودنسی پیشگیرانه یا زود هنگام نیز گفته می‌شود.

بهترین سن برای شروع درمان ارتونسی

بهترین سن برای شروع درمان ارتونسی

ارتودنسی پیشگیرانه چیست؟

در سن شش یا هفت سالگی دندان‌ها در حال رشد هستند و از طرفی فکها نیز در دوره رشد قرار دارند. بنابراین از بسیاری از مشکلات دندانی مانند کجی و چرخش دندانها، ناهمراستایی دندان‌ها، جلوزدگی و عقب ماندگی فکها و بسیاری از مشکلات دیگر می‌توان پیشگیری نمود. توجه داشته باشید در این سن نمی‌توان جلوی تمام مشکلات ارتودنسی را گرفت اما در بسیاری از موارد می‌توان از آنها پیشگیری نموده و یا حداقل درمان در آینده را ساده ‌تر و کوتاه‌تر کرد. از آنجایی ‌که در این سن استخوان‌ها در حال رشد هستند، می‌توان آنها را به جایگاه مطلوب هدایت کرده و یا حتی اندازه آنها را تغییر داد.

بهترین سن برای شروع درمان ارتونسی

بهترین سن برای شروع درمان ارتونسی

فواید ارتودنسی در کودکی

درمان ارتودنسی در کودکی از مزیت مهم رشد ساختاری برخوردار است. در این سن به علت دندان بندی مختلط می‌توان مشکلات احتمالی در آینده را پیش ‌بینی کرد. برای مثال در صورتی که ارتودنتیست متوجه کمبود فضا در فک برای بیرون زدن دندان‌ها شود، با استفاده از وسیله ‌ای به نام وسیع کننده کام به بزرگ‌تر شدن فک بالا و افزایش فضای قوس دندانی کمک می‌کند و به این ترتیب فضای کافی برای بیرون زدن همه دندان‌ها ایجاد می‌شود. در صورتی که این کار در این سن انجام نشود در آینده دندان‌ها در اثر کمبود جا کج شده و یا از جای نامناسبی بیرون میزنند و برای صاف کردن آنها باید یک یا چند دندان کشیده شود.  یکی دیگر از مزیت‌های ارتودنسی در کودکی این است که معمولاً لثه و استخوان از وضعیت سلامتی بهتری برخوردار هستند و در واکنش به اعمال نیرو بهتر واکنش نشان می‌دهند.

بهترین سن برای شروع درمان ارتونسی

بهترین سن برای شروع درمان ارتونسی

براکت برای کودکان

برای جذاب‌تر کردن درمان ارتودنسی و پذیرش آن از طرف کودک طراحی‌های گوناگونی برای براکت کودکان ارائه شده است. برای مثال حلقه های کشی رنگارنگ برای استفاده به‌ عنوان الاستیک و یا لیگاچور وجود دارد که کودک می‌تواند مطابق سلیقه خود رنگ آن را انتخاب کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  رابر بند و نحوه استفاده از آن

براکتهای امروزی به شکلی طراحی شده‌ اند که تا حد ممکن راحت‌تر باشند و درد کمتری ایجاد نمایند. همچنین نگینهای براکت امروزی بسیار کوچک‌تر از گذشته هستند تا سطح کمتری از دندان را بپوشانند. با این حال همچنان در ابتدا که براکت در دهان قرار داده می‌شود احساس ناراحتی ایجاد می‌کند و چند روز طول می‌کشد تا بیمار به آن عادت کند. اگر چه معمولاً کودکان در این زمینه سازگارتر از بزرگسالان هستند.

هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن باید در ابتدا نظارت ویژه بر کودک داشته باشید چرا که در آوردن ذرات غذایی گیر کرده در بخش‌های مختلف سیستم براکت نیاز به دقت و زمان بیشتر دارد. همچنین تمیز کردن دندان‌ها با مسواک در حالی که براکت به آن‌ها چسبیده است سخت‌تر و زمان‌بر خواهد بود.

هر بار که برای تنظیم براکت به ارتودنتیست مراجعه می‌کنید، سیم ارتودنسی اندکی سفت شده و کمی درد یا ناراحتی ایجاد می‌کند اما خیلی زود کودک به آن عادت می‌کند. در صورتی که ناراحتی یا درد زیاد باشد می‌توانید از مسکنهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن استفاده کنید. توجه داشته باشید برای کودکان نباید از آسپیرین استفاده شود.

0/5 (0 نظر)