بسیاری از افراد دوست دارند با سیم ‌کشی دندان‌ها، فک و دندان‌های خود را صاف و مرتب و همراستا کنند. به همین منظور یکی از سؤالات متداول در زمینه درمان ارتودنسی، این است که آیا درمان ارتودنسی درد دارد؟ پیش از هر چیز باید توجه داشته باشید برای هر درمانی معایب و مزایای آن را باید سنجید. درمان ارتودنسی مزیت‌هایی فراتر از زیبایی دندان‌ها و لبخند دارد. با درمان ارتودنسی رعایت بهداشت دهان و حفظ سلامت دندان‌ها آسانتر شده و احتمال پوسیدگی دندان، عفونت لثه و مشکلات مفصل فک کاهش می‌یابد. همچنین جویدن غذا و صحبت کردن به شکل بهتری انجام می‌شود. بنابراین برای دستیابی به این همه فواید ارتودنسی باید تا حدی رنج آن را نیز بپذیرید.

درد در درمان ارتودنسی

آیا درمان ارتودنسی درد دارد؟

هنگامی که برای نصب براکت به دندان‌ها مراجعه می‌کنید، نیازی نیست نگران درد آن باشید. نصب براکت به دندان‌ها هیچ دردی ندارد و هیچ نیازی به ماده بی‌ حسی وجود ندارد. اما از زمانی که براکت به دندان‌ها چسبانده می‌شود، چند روز طول می‌کشد تا کاملاً به آن عادت کنید. در این چند روز ممکن است دندان‌هایتان در هنگام غذا خوردن کمی حساس شده و احساس فشار، ناراحتی یا درد داشته باشید. این وضعیت نهایتاً ظرف یک هفته برطرف می‌شود. با این حال میزان درد و ناراحتی به نوع درمان ارتودنسی و براکت مورد استفاده نیز بستگی دارد. در بیشتر موارد از براکت فلزی یا سرامیک برای درمان ارتودنسی استفاده می‌شود. نگینهای براکت در جلسة اول به دندان‌ها چسبانده شده و سیم ارتودنسی از آنها عبور داده می‌شود. سیم ارتودنسی دندان‌ها را به سمت مورد نظر کشیده و نیرویی پیوسته و ملایم وارد می‌کند. همین کشیدن دندان‌هاست که در ابتدا برایتان ناراحتی ایجاد می‌کند. به همین علت هر بار که برای تنظیم براکت مراجعه می‌کنید احتمالاً مجدداً تا یکی دو روز درد یا ناراحتی احساس می‌کنید.

درد و براکت دیمون

در صورتی که از سیستم براکت خود لیگاچور برای شما استفاده شود، احتمالاً درد کمتری احساس می‌کنید چرا که در این سیستم از لیگاچور استفاده نمی‌شود. لیگاچور یک سیم تابیده یا حلقه کشی است که دور نگین براکت قرار می‌گیرد تا سیم ارتودنسی را متصل به آن نگه دارد. در سیستم براکت خود لیگاچور یا دیمون نیازی به لیگاچور وجود ندارد بنابراین اصطکاک کمتری ایجاد وارد می‌شود. به همین علت دندان با اعمال نیروی کمتری حرکت می‌کند. به همین خاطر درد کمتری نیز احساس می‌شود.

کنترل درد براکت ارتودنسی

در صورتی که نمی‌خواهید در همین مدت چند روز اول، درد براکت را تحمل کنید می‌توانید از مسکن های بدون نسخه استفاده کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نکاتی که در سفر رفتن با بریس ها باید به خاطر داشت!

همچنین در صورتی که زواید براکت، بافتهای نرم دهانتان را تحریک می‌کند مقداری موم دندان‌پزشکی برای این زواید بمالید تا از زخم شدن لثه، زبان، لب و یا گونه جلوگیری شود.

میزان درد در طول درمان ارتودنسی

در روز نصب براکت – هنگام نصب هیچ دردی احساس نمی‌کنید. اما پس از نصب آن تا چند روز دندان‌هایتان حساس می‌شود. بهتر است در این مدت غذاهای نرم مصرف کنید.

چند روز بعد – ممکن است در ابتدا  وجود وسیله ارتودنسی در دهان برایتان آزار دهنده باشد اما خیلی زود به آن عادت می‌کنید. ممکن است در ابتدا جریان بزاق افزایش پیدا کند.

پس از پنج روز – بیشتر درد و ناراحتی تقریباً برطرف شده است.  دندان‌ها شروع به حرکت کرده و حساسیت آنها به تدریج از بین می‌رود. غذا خوردن آسان‌تر می‌شود اما برای پیشگیری از آسیب دیدن براکت، نباید غذاهای سفت و چسبناک بخورید.